RAI Amsterdam boekt recordomzet dankzij drukke agenda

RAI Amsterdam boekt recordomzet dankzij drukke agenda

01-05-2025 (11:03) - Economisch

RAI Amsterdam beleefde in 2024 zijn beste jaar ooit met een recordomzet ter waarde van 185,7 miljoen euro, een kwart meer dan het jaar ervoor. De goede financiële resultaten zijn te danken aan de groei van het aantal evenementen in het Amsterdamse congrescentrum.

De operationele winst bedraagt 37,6 miljoen euro. Na aftrek van belastingen noteert de RAI een netto-winst van 17,1 miljoen euro in de boeken. CEO Paul Riemens blikt terug: "De agenda was zeer goed gevuld en zelfs gedurende het jaar, met een korte aanloop, hebben we nog enkele omvangrijke evenementen kunnen organiseren." In 2024 vonden er in totaal 338 evenementen plaats in de RAI, waar anderhalf miljoen mensen op afkwamen. Deze bezoekers gaven de RAI een 8 als gemiddeld rapportcijfer, iets hoger dan vorig jaar. 

Daarnaast organiseerde de RAI zeven eigen evenementen in het buitenland, waaronder de eerste editie van Aquatech China. Op steeds meer congressen en vakbeurzen in de RAI wordt gebruikgemaakt van modulaire standbouw. De RAI leverde de modulaire standpakketten voor 6.300 exposanten, een stijging van meer dan 10 procent op jaarbasis. De standbouwoplossingen resulteren gemiddeld in 50 procent besparing op vrachten, 45 procent minder CO2-uitstoot en nagenoeg 100 procent circulariteit.

Diversiteit en inclusie

De RAI besteedde het afgelopen jaar ook extra aandacht aan diversiteit en inclusie. Het introduceerde onder andere het anoniem solliciteren, organiseerde een Diversity Day voor de medewerkers en de stagevergoeding voor zowel mbo- als hbo-studenten werd gelijkgetrokken.

Riemens is tevreden met de resultaten van het beleid. "Onze werknemers zijn blij bij de RAI te werken en het ziekteverzuim is met 2,9 procent uitzonderlijk laag, zeker in relatie tot ontwikkelingen bij andere bedrijven. Over de afgelopen vijf jaar laat het ziekteverzuim een doorlopend dalende lijn zien. Ook hebben we in tegenstelling tot vele andere bedrijven in Amsterdam, nagenoeg geen moeite om vacatures in te vullen."

Inzet voor Amsterdam

Het komende jaar is de RAI-agenda weer tot de nok toe gevuld, vertelt Riemens: "We hebben de contracten verlengd met grote internationale organisatoren, die zelfs tot in 2030 hun evenement in de RAI willen laten plaatsvinden. Komende jaren is er veel aandacht voor groei van ons portfolio van beurstitels. Ook de internationale uitrol van bestaande en succesvolle titels willen wij versnellen en vergroten."

In 2025 werkt RAI Amsterdam verder aan de conceptplanning van de gebiedsontwikkeling van het RAI-terrein. Zo ziet de RAI kansen om een kwalitatief hogere bijdrage te leveran aan de ambities van de stad stad zelf. Riemens: "We verkennen daarom de transformatie naar een meer gemengd gebied. Trefwoorden zijn verbinden, verdichten en verduurzamen. We zetten in op een stedelijke functiemenging, het vergroten van de verblijfskwaliteit - ook voor niet-RAI-bezoekers - en de doorgaanbaarheid van het gebied voor fietsers en voetgangers."

Bekijk hier het jaarverslag van RAI Amsterdam.


Bureaus

Media

Marketing