Prime Big Deal Days 2023: Nederlandse consument veel zuiniger dan rest van Europa

12-10-2023 (09:30) - Economisch

Na dag één van de Amazon Prime Big Deals Day 2023, blijkt uit data van Salesforce dat de Nederlandse consument de hand flink op de knip houdt dit jaar. Nederland is daarmee een uitzondering in Europa, waar de totale online uitgaven gemiddeld met negen procent stegen.

Ten opzichte van 2022 is er een daling van negen procent zichtbaar in het totale online koopgedrag van Nederlanders. Waar andere Europese landen een stijging noteren, zijn Nederlanders voorzichtiger. Ter vergelijking, in België (7%), Frankrijk (16%), Duitsland (15%) en Italië (12%) stegen de totale bestedingen in vergelijking met 2022. In Spanje is er sprake van een serieuze koopwoede. Daar is sprake van 51% omzetgroei.

Niet alleen Nederlanders zijn zuinig, ook in de Verenigde Staten blijven de uitgaven achter op Europa, daar is een daling van vier procent genoteerd.

Nederlandse verkopers lijken het gebrek aan kooplust te hebben aangevoeld. Waar in buurlanden verkopers hun marges probeerden te vergroten door de kortingspercentages (licht) te verlagen, bleef de gemiddelde korting tijdens de Prime Big Deals Day in Nederland exact gelijk (15%) met vorig jaar.

Tassen verkopen goed

De hoogste kortingen werden dit jaar in Europa gegeven in de categoriën beauty/make-up en active apparel, beide 18%. Dat heeft niet geresulteerd in de hoogste omzetgroei voor deze categorieën. Die eer is voorbehouden aan de handtassen. Ondanks dat de korting daar gemiddeld daalde met 27% ten opzichte van vorig jaar, steeg de omzet met maar liefst 54%. Ook op het gebied van electronica werd ondanks gedaalde korting (-10%) een omzetgroei van 25% gerealiseerd.

Kleding scoort in 2023 niet

In andere segmenten waren flink gestegen kortingen wel reden voor extra omzet. Op schoenen is dit jaar 49% meer korting gegeven dan vorig jaar, op sportspullen maar liefst 65%. Dat heeft gezorgd voor een omzetgroei van respectievelijk 38 en 26 procent. Verder valt op dat er in bijna alle sectoren omzetgroei te zien is in Europa, behalve kleding. Daar is een daling van 9% omzet te zien ten opzichte van 2022.

"We zien dat shoppers dit jaar niet meer alleen cadeaus voor anderen kopen, maar ook aan zichzelf denken." Men ziet Prime Big Deals Day als een kans om bijvoorbeeld huishoudelijke benodigdheden in te slaan met flinke kortingen,” zegt Björn de Visser, Vice President Commerce Cloud BeNeLux bij Salesforce.
De Visser vervolgt: "We zien dat shoppers dit jaar niet meer alleen cadeaus voor anderen kopen, maar ook aan zichzelf denken. Men ziet Prime Big Deals Day als een kans om bijvoorbeeld huishoudelijke benodigdheden in te slaan met flinke kortingen."
“Prime Day is meer en meer een wereldwijd shopping-evenement aan het worden. Dat in Nederland de besteding achterblijft op de rest van Europa schrijven we voor een deel toe aan het warme weer van de afgelopen tijd. Normaliter kopen Nederlanders rond deze periode alvast kleding voor het winterseizoen, nu zien we dat die categorie een flinke daling heeft.”

Prime Big Deals Day wordt internationaal gezien als de officieuze start van het winkelseizoen in het najaar. Voor de cijfers gebruikt in dit onderzoek, monitort Salesforce de data van anderhalf miljard consumenten, verspreid over 67 landen.
 


Bureaus

Media

Marketing