Hoe is het met... Anouk Benner?

02-06-2008 (16:38) - Hoe is het met

Is Anouk de nieuwe Cora? Nee. Anouk Benner heeft heel andere ambities. Na het succes dat haar bureau Bavaria bracht met de Leeuwenhose, is dit EK Mora aan de beurt. NO TOMATO, eigenlijk een ‘gewoon’ reclamebureau, heeft voor de snackkoning dé EK snack 2008 bedacht. En met succes. Vanaf deze week ligtgen de Aufwiederschnitzels in vrijwel alle grote supermarkten.

'Aufwiederschnitzel'. Bestond die al niet?
‘Ja, het woord is niet nieuw. Van het woord een snack maken wel. Heel veel minischnitzeltjes in een pak. Alleen verkrijgbaar in de weken voor het EK. Dat is in een paar woorden het idee dat we vorig jaar september bij Mora presenteerden’ kopt Anouk Benner in. ‘En hoe het idee ontvangen werd, is inmiddels wel duidelijk. Erg enthousiast. Niet alleen omdat het EK dit keer in Oostenrijk en Zwitserland is. Maar wel omdat de klant zelf al speelde met het idee om ‘iets’ te doen deze voetbalzomer. Omzetcijfers tijdens dergelijke evenementen laten keihard zien dat er flink meer gesnackt wordt.’

Een goed idee op een goed moment?
‘Zeker. Een probleempje waar Mora namelijk ook net tegenaan gelopen was, is dat uit consumentenonderzoek duidelijk naar voren kwam dat de Nederlandse snackconsument absoluut gelooft dat Mora lekkere snacks kan maken, maar dat het merk ernstig emotie miste. En tja, was voetbal niet emotie?’.

De Aufwiederschnitzel moet Mora weer dichter bij de consument brengen?
‘Absoluut’, beaamt Benner, accountdirector en partner van NO TOMATO. ‘En dan moet je de Aufwiederschnitzel eigenlijk zien als ‘appetizer’ voor de nieuwe slogan die we voor Mora hebben ontwikkeld. Mora, Officeel sponsor van de thuisblijvers. Heel voor de hand liggend natuurlijk. Snacken doe je in 99 procent van de gevallen gewoon lekker thuis. En laten we eerlijk zijn. Niet heel voetbalminnend Nederland kan zich permitteren tijdens het EK naar Oostenrijk of Zwitserland af te reizen. Uiteraard sponsort Mora de thuisblijver met meer dan alleen snacks. In de meest gangbare snacks zitten in deze periode ook toepasselijke premiums meeverpakt om er thuis of in de straat een gezellige oranjeboel van te maken’.

Dus Mora gaat breed uitpakken tijdens het EK?
‘Nou, dat kun je wel zeggen. Hoeveel foodproducenten zijn er nou helemaal die een dergelijk idee niet alleen leuk vinden. Maar er ook nog voor zorgen dat er binnen negen maanden een fysiek product in de schappen ligt. Dat getuigt wel van een gezonde ambitie, moet ik zeggen. Al moeten ook zij natuurlijk wel realistisch blijven. De Aufwiederschnitzel is en blijft een in-out product. Dat niet meer dan een paar weken verkrijgbaar is. Als je dat weet, kun je op een servetje uitrekenen dat het budget niet tot in de hemel kan rijken’, aldus Benner.

Wat nog meer? Een spraakmakende opvolger voor de Bavaria Leeuwenhose?
‘Nee, dit jaar jammer genoeg niet. Bavaria heeft het ons wel gevraagd, dus we zijn ermee aan de slag geweest. Drie ideeën van NO TOMATO zijn geweldig uit een consumententest gekomen en van twee zijn zelfs modellen gemaakt in China. Die opvolger had er dus zomaar kunnen liggen. Ware het niet dat de klant een andere aanpak heeft gekozen’ weet Anouk Benner als geen ander. ‘Een doppenactie. Die we natuurlijk ook graag voor ze hadden bedacht’.

Is NO TOMATO nu een officieel Oranjebureau?
‘Welnee’, lacht de nieuwe Cora. ‘We kunnen het gewoon niet laten om in te haken op grote gebeurtenissen. En onze klanten en niet-klanten ongevraagd met ideeën te bestoken. Twee jaar terug was dat toevallig het WK, nu het EK, maar voor Aquafresh hebben we bijvoorbeeld een waanzinnig leuke Koninginnedagactie ontwikkeld. Terwijl we met Hartevelt inspelen  op de Olympische Spelen. En verder doen we gewoon wat een reclamebureau moet doen. Goede ideeën bedenken waar onze klanten en wij blij van worden. En of dat nu een compleet product inclusief introductiecampagne, een dm- of advertentiecampagne, on- of offline actie is. Voor leuke klanten doen we alles!’