Hoe is het met... Ed Peelen?

25-02-2008 (10:32) - Hoe is het met

Ed Peelen is een van de vier genomineerden voor DM Man van het Jaar 2008. Peelen werd dit jaar benoemd tot hoogleraar eventmarketing en -communicatie. Volgens de jury is Peelen met zijn manier van denken over multichannel management een ware bruggenbouwer.

Hoe bevalt het om genomineerd te zijn voor de verkiezing DM Man van het jaar?
‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik bemerk dat ik liever aan de andere kant zit en namens de jury de prijs kan uitreiken.’
 
Wat heeft je benoeming tot hoogleraar je het afgelopen jaar gebracht?
‘Op zich ben ik al ongeveer tien jaar hoogleraar DM, maar het afgelopen jaar heb ik er een leerstoel bij  gekregen op het gebied van eventmarketing en communicatie. Dus in die zin verandert er persoonlijk weinig. Wat wel mooi is dat je nu in de gelegenheid bent om het vakgebied eventmarketing & communicatie serieus op te pakken. Het is een uitdaging om bij te dragen aan de verdere professionalisering daarvan door het doen van onderzoek, het initieren van een jaarlijks terugkerend congres en masterclasses. We hebben drie speerpunten benoemd, te weten de accountability van events, de inbedding van events in een crossmediale omgeving en de customer experience (onderzoek naar
de beleving van events).’
 
De DM Man van het jaar moet voldoen aan de volgende criteria: visie, onderscheidendheid, vernieuwing, durf en resultaat. Hoe pas jij in dit plaatje?
‘Mij gaat het om de ware betekenis van Customer Relationship 'Management' en haar implicaties voor de strategie, de organisatie en de informatietechnologie. Doel is het ontwikkelen van wederzijds profijtelijke relaties tussen de juiste klanten en organisaties. Met een diepgang, betekenis, waarde, verrassing en duur die voor beiden wenselijk is. Hoe we hier als marketeer invulling aan geven, verandert.
Keer op keer doen zich innovaties voor op het gebied van bijvoorbeeld de channels, de customer intelligence, communities, events en customer experiences. Als innovator onderzoek ik ze, draag ze uit en help Nederlandse organisaties bij de invoering ervan. Dit doe ik vanuit de 'academische wereld' als een  van de eersten in Nederland sinds het midden van de tachtiger jaren. Duidelijk met het doel een verandering in de marketingpraktijk teweeg te brengen. Door als eigengereide ondernemer binnen de universiteit voor professionals een heel pallet aan masterclasses te ontwikkelen op CRM en al haar deelterreinen. En mede aan de basis en het roer te staan van de invoering van de CRM Award, die tot doel heeft organisaties die baanbrekend werk verricht hebben op het gebied van CRM als voorbeeld te stellen voor anderen. Door studenten enthousiast te maken en in aanraking te brengen met de vernieuwingen binnen marketing. En organisaties te adviseren en te begeleiden tijdens CRM trajecten. En dit alles vanuit een gedegen ervaring en onderzoek. De afgelopen tien jaar hebben meer dan vijftienhonderd managers of professionals en enkele honderden studenten een programma bij me gevolgd. Meer dan tien boeken zijn op het gebied van CRM verschenen en deels vertaald in het Engels en Frans.’

 
Wie van de overige genomineerden gun je de prijs?
‘Allen!’
 
Wat zijn je plannen voor het komende jaar?
‘Aan deze innovatie blijf ik bijdragen door masterclasses te organiseren voor professionals over customer experience, customer intelligence, multichannels, eventmarketing & communicatie. Twee of drie spannende CRM consultancy-trajecten. Onderzoeksonderwerpen die dit jaar op de agenda staan, liggen op het gebied van authenticiteit, customer experiences en CRM roadmaps. Daarnaast toch nog even een maandje fietsen in Afrika.