Hoe is het met... Hessel de Vries van RAP?

07-02-2008 (17:21) - Hoe is het met

Narrowcasting was zo ongeveer het toverwoord in marketing en communcatie de afgelopen twee jaar. Anno 2008 is de term een beetje in het verdomhoekje geraakt. Broers Hessel en Elmer de Vries van RAP lieten de hype de hype en plukken daar nu de vruchten van. We spraken met Hessel. ‘Narrowcasting een vies woord? Een beetje wel hè?’

RAP, vertel... Wat is RAP?
‘We zijn de grootste onbekende speler in de 'narrowcasting'-markt in
Nederland en we groeien hard door. Dit komt omdat we in alle stilte na een opbouwperiode van twee jaar een landelijk dekkend Digital Signage-netwerk van 300 high traffic tankstations hebben gerealiseerd. En we doen alles zelf, van installatie, contentproductie, ontwikkelen CSM en advertentieacquisitie met inmiddels een team van tien man.’

RAP doe je samen met je broer, geen knallende ruzie?
‘Jawel, vaak genoeg! Maar dat hebben we altijd gehad en houdt ons denk ik scherp. En we zijn broers, dus je kan wat van elkaar hebben. Een goede taakverdeling hebben we echter wel gemaakt, da's redelijk essentieel nu we zo hard groeien.’

Is RAP narrowcasting? Of is dat een vies woord anno 2008?
‘Beetje wel hè? Maar goed dat we niet hebben meegedaan aan de mediahype... RAP is in zoverre narrowcasting dat we ook content uitzenden op een bepaalde locatie, tankstations, voor een bepaalde doelgroep: de autobezitter. Echter denk ik wel dat er langzaamaan onderscheid gemaakt kan worden tussen echt narrowcasting en digital signage. Als je het sec bekijkt, hebben wij een digitaal posternetwerk waarbij de frames de LCD-screens zijn. Mooie is dat we in de afgelopen twee jaar een A1-positie voor onze screens hebben weten te
realiseren, namelijk op ooghoogte bij het afrekenpunt, de plek waar elke bezoeker van het tankstation langs moet!’

Jullie zijn ook de mannen achter de Boomerang toilet-advertising. Hoe maak je adverteren in de buurt van urinoirs aantrekkelijk en succesvol?
‘Net zoals we dat nu weer doen, je ding ophangen op een plek waar je niet omheen kan. En natuurlijk waken voor de juiste, professionele uitstraling.’

Binnenkort dus in 300 tankstations. Wat mogen we verwachten?
‘Acceptatie van ons medium als serieus alternatief voor of aanvulling op de bestaande mediamix, outdoormedia gericht op de (autorijdende) consument.’

En verder dit jaar?
‘Uitbreiding naar 500 tankstations en verdieping en verbreding van ons
huidige netwerk; meer screens en andere locaties.’

Zien jullie ook trends?
‘Er wordt gelukkig steeds meer onderscheid gemaakt tussen de verschillende narrowcasting-aanbieders en exploitanten. Niet elke propositie is gelijk en te vergelijken. Wij hoeven ons publiek bijvoorbeeld niet te entertainen. Korte en krachtige mededelingen en commercials zijn voldoende waardoor we kostenefficiënter kunnen werken. Digital signage als onderscheidende term zal waarschijnlijk meer ingeburgerd raken.’

Wat maakt RAP RAP? Wat doet jullie boven de rest uitsteken?
‘No nonsense en less is more. Met onze nuchtere, bottom up-aanpak hebben we een fantastisch netwerk op kunnen bouwen dat klaar is voor de landelijke adverteerder. En focus. Niet zomaar ergens screens ophangen maar altijd blijven nadenken over hoe het beter kan en moet.’

Tot slot, wat moet de RW Online-lezer nog echt over RAP weten!
‘Dat we wel rap zijn maar geen 'snelle jongens'!’