Plan Nederland en MTV maken jongeren bewust

21-08-2008 (16:50) - Hoe is het met

Het enige recht van een vrouw is het aanrecht. In Nederland is dit een flauwe grap, in veel andere landen de werkelijkheid. MTV en Plan Nederland werken samen in de campagne Because I’m a girl om ervoor te zorgen dat meisjes in ontwikkelingslanden een betere toekomst krijgen. ReclameWeek sprak Mark Stockx, marketingmanager van MTV & TMF, over het project.

Wat houdt het project in?
‘Het project bestaat uit twee delen. De Because I am a Girl-campagne van Plan Nederland, en het tv-programma dat wij maken in samenwerking met Plan Nederland. In het programma gaan drie Nederlandse zangeressen met een Nederlands meisje assisteren bij een duurzaam ontwikkelingsproject dat opgezet is door een meisje tussen de 15 en 24 jaar. Een kleinschalig project dat is bedacht door de meisjes zelf. 

Wat is het doel van het project?
‘Het doel van het project is het positief veranderen van de houding van jongeren tegenover ontwikkelingssamenwerking. We willen de mensen thuis bewust maken van de schending van mensenrechten, de rechten van kinderen en de rechten voor meisjes in het bijzonder.’

Waarom vrouwenrechten in het bijzonder?
‘Plan Nederland richt zich nu op een campagne voor meisjes in ontwikkelingslanden. Omdat er maar weinig cijfers waren over de situatie van meisjes in ontwikkelingslanden volgt Plan International 135 meisjes gedurende negen jaar. Hierover publiceerde Plan het onderzoeksrapport Because I am a Girl - the state of the world’s girls, in mei verscheen het tweede rapport Because I am a Girl - Shadow of War uit deze studie. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat er veel meer meisjes dan jongens ongeschoold blijven en veel meer meisjes dan jongens HIV besmet zijn.

Met het programma Rap Around the World werkte MTV al met Plan Nederland. Net als het Rap Around the World-project sluit dit project aan bij onze doelgroep: jongeren van 13 tot 31 jaar. MTV en TMF zijn maatschappelijk zeer betrokken en stellen zichzelf ook in dit project tot doel de doelgroep bewust maken van de situatie van meisjes in ontwikkelingslanden.
We zijn maatschappelijk betrokken en willen onze doelgroep bewust maken van de situatie van meisjes in ontwikkelingslanden.’

En is er al bekend wie waar heen gaat en welk project ze gaan doen?
‘Dat kunnen we allemaal nog niet vertellen. De ontwikkelingslanden maken we pas bekend als de reizen geweest zijn, omdat we in het verleden na het bekendmaken van locaties wel eens tegen een paar praktische problemen zijn aangelopen. Door het land nog niet te noemen verkleinen we die kans aanzienlijk.

Verder zijn we nu bezig met de selectie voor het meisje dat mee mag. Er hebben zich meer dan tweeduizend meisjes aangemeld dus er is behoorlijk wat animo. Het meisje dat we zoeken moet stevig in haar schoenen staan en echt iets bij kunnen en willen dragen op de locatie. Het is geen snoepreisje. De drie zangeressen die mee gaan, worden half augustus bekendgemaakt.’
 
MTV, zangeressen... heeft het programma ook een muzikale insteek?
‘Naast het bijdragen aan de projecten krijgt het team ook een muziekopdracht. Het kan zijn dat ze een nummer of een videoclip moeten maken met de plaatselijke bevolking. Het idee daarachter is dat we dan daadwerkelijk iets hebben om mee terug te nemen.’
 
Hoe is de campagne opgezet?
‘Op dit moment bestaat de campagne voor het tv-programma alleen nog uit de commercial waarin alle meisjes worden opgeroepen om mee te doen. Later zullen we meer promotiekanalen gaan gebruiken, zoals de MTV- en TMF-websites en in TMF-programma’s als Reaction.
De campagne van Plan Nederland roept op tot actie: je kunt hun meisjesfonds steunen, een meisje sponsoren, een speciaal T-shirt kopen of simpelweg doneren.
Wij hopen dat jongeren Plan Nederland ook gaan steunen door ons programma.’

Zijn er in de toekomst nog meer maatschappelijke projecten te verwachten?
‘MTV is erg maatschappelijk betrokken. Op dit moment richten we ons op dit project. Het wordt in oktober uitgezonden en we willen er in 2009 verder mee gaan. Ondertussen hebben we bestaande projecten zoals Coolpolitics en het wereldwijde project dat we in samenwerking met de Bodyshop doen tegen HIV.’

Kijk voor de commercial in onze RWdbase:
http://www.rwdbase.nl/campagne/non-profit/1528/because-im-a-girl.html

Fotograaf: Ruth Catsburg, Plan Nederland