Sociaal netwerk Sparkx: informatie met een gezicht

22-07-2008 (17:20) - Hoe is het met

Sparkx is de naam van een nieuw sociaal netwerk dat zich duidelijk onderscheidt van de bestaande platforms als LinkedIn, Facebook en Hyves. Bij Sparkx gaat het om het verbinden van mensen met bovengemiddelde eisen. Ze delen informatie over dienstverleners en reisinformatie van hoge kwaliteit. Een gesprek met het Sparkx-management: Andries Voskamp en Suzan Fluitman.

Suzan Fluitman is van oorsprong jurist en heeft sinds eind jaren negentig ervaring in de online mediasector en was onder meer Head of Business Development Vodafone Live!. Later was ze werkzaam als consultant en raakte ze steeds meer geïnteresseerd in sociale netwerken. Andries Voskamp werkte in de muziekindustrie. Bij EMI/Virgin in New York was hij verantwoordelijk voor marketing, webdevelopment en new business. Terug in Nederland besloot hij Sparkx op te richten. Anderhalf jaar geleden kwamen ze elkaar voor het eerst tegen en een koppeling was gemaakt.

‘We waren toen net begonnen met Sparkx’, vertelt Voskamp. We zochten naar een platform dat minder jong was dan Hyves en minder zakelijk dan LinkedIn. We wilden ons specifiek richten op professionals en high professionals. Naast een online netwerk wilden we offline evenementen organiseren voor deze doelgroep. Vanuit de eerste leden kwam de vraag: we willen weten wat die andere mensen weten. Kunnen we geen tips uitwisselen?’ Na een aantal brainstorms met Fluitman kwam de focus te liggen op die kennisdeling, zowel op zakelijk als op privégebied.

Levensgenieters
Sparkx is opgebouwd als een ledenplatform voor levensgenieters. De belangrijkste features zijn de Quality Gids en het Forum. In het forum kunnen gebruikers elkaar vragen stellen als: ‘Wie weet waar je walvissen in Mexico kunt zien?' Of 'Weet iemand een goede makelaar in Den Haag?' Op de site kunnen de leden adressen toevoegen van hun favoriete restaurants, dienstverleners als accountants en advocaten, maar ook nanny’s of schilders aanprijzen, elkaar informatie geven over reizen, enzovoort. Daarbij is de Nederlandse kaart verdeeld in regio’s, zodat er lokale netwerken ontstaan. Krijgt een dienstverlener of een klusjesman van verschillende leden positieve aandacht, dan kan hij uitgroeien tot local hero.

Voskamp: ‘Het nieuwe concept is een maand geleden gelanceerd. Het aantal aanmeldingen stijgt sterk, maar het gaat ons er niet om de grootste te worden. Je vrienden vertrouw je het meest, maar ook mensen die ongeveer hetzelfde opleidingsniveau genieten durf je als graadmeter te nemen. Dus zul je die mensen eerder vertrouwen als ze bijvoorbeeld een huisje in de Ardennen aanraden. Dat is het uitgangspunt van Sparkx: door niet te groot te worden blijft de kwaliteit  en daardoor het vertrouwen hoog.’

Fluitman: ‘Natuurlijk kun je via Google en Gouden Gids op zoek naar een klusjesman, maar dan krijg je alleen een naam en een nummer. Bij Sparkx gaat het vooral om de beoordeling van andere leden. Zo vind je direct de betere adressen. Dat krijg je alleen als je die ledengroep niet al te groot maakt. Overigens kan iedereen lid worden, maar studenten en jongeren zullen al snel zien dat we een andere doelgroep voor ogen hebben.’

Vrienden
Naast een overzicht van adressen en beoordelingen op de site, kunnen leden zelf adressen toevoegen. Ook kunnen ze bij elkaar zien wat bijvoorbeeld de favoriete restaurants zijn, welke makelaar ze aanraden, enzovoort. Dus het zijn tips die je normaal van vrienden krijgt, maar nu daarnaast ook van leden uit het Sparkx-netwerk.’

De pijlers van Sparkx richten zich op Reizen, Diensten en Zakelijk, waarbij het uiteindelijk gaat om het uitwisselingen van ervaringen. Met behulp van Google Maps is direct te zien welke service of dienst zich waar bevindt en wat de Sparkx-leden ervan vinden. ‘Mensen vinden het leuk om hun mening of recensie te geven’, zegt Voskamp. ‘Voor sommigen is het een uitlaatklep, dus niet alles hoeft altijd positief te zijn. Het gaat puur om de mening van die specifieke gebruiker, waar anderen wat aan hebben.’

Populair
Bij het opzetten van Sparkx hebben de makers goed gekeken naar met name de Amerikaanse markt. Naast netwerksites als Facebook en MySpace zijn er tal van websites, die stuk voor stuk lokaal aanslaan. Bij Sparkx ligt de nadruk sterk op het lokale karakter, juist omdat daar de mensen uit je eigen netwerk zich bevinden. ‘Op internet is zo’n beetje alle informatie te vinden’, zegt Voskamp. ‘Voor ons gevoel is die informatie pas relevant als je weet van wie het komt. Zo krijg je er veel meer gevoel bij. Informatie met een gezicht.’ 

Lid worden? Ga naar Sparkx.nl