Streetfashion, kunst en muziek op Flake TV

04-09-2008 (10:54) - Hoe is het met

Cajun Fabrics komt met iets nieuws: Flake.tv. Een website die je op de hoogte houdt van de nieuwste trends in grote steden als Parijs, Barcelona en Berlijn. RW Online sprak met Gavin Esajas, oprichter van Flake.tv.

Allereerst: wat houdt Flake.tv in?
‘Flake.tv is een online tv-zender met originele video’s over creative culture in bruisende steden als Barcelona en Parijs. Alles wat er toe doet of eraan zit te komen op het gebied van streetfashion, kunst en muziek zie je terug in onze video's.’
‘Het interessante aan Flake.tv is denk ik dat we niet alleen internationaal
bezig zijn, maar dat we ook de locals betrekken bij onze producties. Veel van de mensen die je in onze video's ziet kennen we persoonlijk, via via of zijn we tegengekomen op straat.’

Wat is de link met Cajun Fabrics?
‘Cajun Fabrics is een creatief bureau gespecialiseerd in branding, nieuwe media en online video. We mixen zaken die ons interesseren zoals reizen, streetfashion, kunst en muziek met de oneindige mogelijkheden van het internet.’

Wat willen jullie met Flake.tv bereiken?
‘We hopen dat Flake.tv uitgroeit tot een creatieve plek waar men graag komt om even cultuur te snuiven. In de paar weken dat we live zijn hebben we al bezoekers gehad uit meer dan 80 landen. Van Japan tot Brazilië en van Costa Rica tot Polen. Dat is voor ons de bevestiging dat we wij niet de enigen zijn die het leuk vinden.’
‘Omdat we aardig wat feedback en foto's van andere leuke shops ontvangen, rollen we in de komende dagen ook vervroegd onze interactieve website uit. We hebben gemerkt dat er heel wat mensen zijn die hun stad willen pushen en het zou zonde zijn als zij straks elders hun ei kwijt moeten. Dat is het voordeel als je eigen opdrachtgever bent. Je kan snel schakelen.’

Hoe blijven jullie op de hoogte van dingen in andere steden?
‘Heel veel gaat eigenlijk via via. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die een tijdje in een andere stad heeft gewoond of ergens een vriend heeft wonen. Als ik ook even terugkijk naar de afgelopen maanden dan heb ik mensen ontmoet uit Mexico, Rusland, Guatemala en uiteraard Spanje en Frankrijk. Zij laten het gelijk weten als er iets gaande is.
Soms gaan dingen ook spontaan. Zo blijkt Vancouver een broeinest van ontwerptalent. We waren daar namelijk even "nieuws" nadat een bekende grafisch ontwerper iets leuks had geschreven over ons op zijn weblog. Naar aanleiding van zijn verhaal kregen we een paar leuke reacties. Zo blijft het balletje rollen’

Wat is jullie businessplan? Waar willen jullie de winst mee behalen?
‘Naast dat we Flake.tv kunnen presenteren als reference case aan potentiële opdrachtgevers, hopen we natuurlijk dat Flake.tv zichzelf op een gegeven moment kan bedruipen. Wij denken sterk aan muzieklabels die hun muziek onder de
aandacht willen brengen tegen betaling. Ook partnerships met partijen die onze video's in licentie willen nemen behoren tot de mogelijkheden.’
‘Ik verwacht overigens niet dat we de features die op Flake.tv te zien zijn ooit gaan produceren tegen betaling. We willen alles redactioneel in eigen hand houden. Qua advertising willen we dan ook iets vernieuwends en geïntegreerds doen dat heel dicht bij de doelgroep staat.’

Wie behoren tot jullie doelgroep?
‘Onze doelgroep bestaat uit jonge mensen die passie hebben voor alles wat met grote steden, shops, kunst en muziek te maken heeft. Onze doelgroep is helemaal thuis op het internet en heeft een eigen weblog, Hyves of MySpace pagina. Ze zijn te omschrijven als modebewuste, trendsettende early adopters.’

Hebben jullie uitbreidingsplannen?
‘Naast de uitgebreide website komen er natuurlijk ook nieuwe video's aan. We leggen momenteel de laatste hand aan meer features uit zowel Barcelona als Parijs. Verder staan er twee stedentrips naar Berlijn en Londen op de planning om alvast te kijken welke shops we graag zouden profileren.’

Staan er, naast Berlijn en Londen, nog meer steden op de planning?
‘Berlijn en Londen staan sowieso bovenaan de lijst. Beide steden hebben een unieke cultuur en geweldige streetfashion-, kunst- en muziekscènes. Maar er staan ook steden als Los Angeles en New York gepland voor het eind van het jaar.’