Van Prada tot Zara: Karin Swerink lanceert Glamour Living

22-07-2008 (17:22) - Hoe is het met

Aan een rubriek van zestien pagina’s hadden ze niet genoeg. ‘Biggest fashion magazine’ Glamour breidt de lifestyle rubriek uit en lanceert op 25 september 2008 de eerste Glamour Living. Wonen, reizen en koken vanuit een modische invalshoek. Een gesprek met hoofdredacteur Karin Swerink.

Waarom brengen jullie naast Glamour nu ook Glamour Living uit?
‘Om te beginnen hadden we er gewoon heel veel zin in. De lifestyle rubriek in Glamour beslaat zestien pagina’s maar dat was lang niet genoeg voor al onze ideeën. Het leek ons fijn om een vrolijk en luchtig magazine te maken over wonen, reizen en koken.’

En dat kon niet in de gewone Glamour?
‘Nee, met al onze ideeën zou Glamour anders wel twee keer zo dik worden, bovendien is Glamour Living ook echt anders. Glamour is meer gericht op fashion, Glamour Living op lifestyle vanuit een fashionable invalshoek. Het is als een tweelingzus van Glamour, maar dan in je huis.’

Is die invalshoek ook wat jullie onderscheidt van andere lifestyle bladen?
‘Zeker, naast het feit dat we het eerste lifestyle magazine in pocketformaat zijn is die invalshoek erg belangrijk. Het past echt bij Glamour en onze lezers. We proberen er ook zoveel mogelijk een mix van te maken. Van Prada tot Zara en van Hema tot Piet Boon, alles komt aan bod.
Ik denk ook dat wij een andere doelgroep hebben dan andere lifestyle bladen. Onze doelgroep gaat van 25 tot 35 jaar. De meeste lifestyle bladen zijn gericht op oudere lezers, terwijl we denken dat onze lezers wel degelijk interesse hebben in wonen, reizen en koken.’

Je zegt dat jullie doelgroep van 25 tot 35 jaar is, maar door jullie medewerking aan Hollands Next Topmodel hebben jullie ook veel jongere lezers gekregen. Richten jullie je daar ook op?
‘Het is natuurlijk fantastisch dat we ook zoveel jonge lezers hebben, maar onze doelgroep is ouder. Daar richten we ons dan ook op. Ik kan natuurlijk niemand verbieden om ons blad te lezen en dat wil ik ook helemaal niet. De lezers zoeken zelf uit wat ze leuk vinden en ik denk dat jonge meisjes het ook hartstikke leuk vinden om te lezen en te dromen over verre reizen en mooie huizen.’

Je hebt het over de levens en dromen van de lezers, maar wat heb je zelf met het onderwerp lifestyle? En in hoeverre lijkt jouw lifestyle op die van Glamour Living?
‘Ik hou er van, ik droom er van en het inspireert me. Ik kan niet koken en ik hou van reizen, maar ga ieder jaar kamperen in Frankrijk. Toch vind ik het heerlijk om er over te lezen en ideeën op te doen. Het is leuk om iets te lezen en te denken: ‘oh zo ga ik dat ook doen in mijn huis’ of ‘dat recept ga ik vanavond maken’.
Ik denk dat Glamour Living een duplicaat is van de levens en de dromen van iedereen op onze redactie’.

Glamour Living bestaat uit reizen, wonen en eten. Maar lifestyle bestaat natuurlijk uit veel meer: sport, studie of werk bijvoorbeeld. Waarom is gekozen voor deze drie pijlers?
‘Deze onderwerpen passen volgens mij het meest bij Glamour. Het gaat om comfort. Sport, studie en werk zijn natuurlijk ook onderwerpen die bij lifestyle horen, maar zijn meer ‘mind’ gericht. Reizen, eten en wonen zijn drie onderwerpen die erg bij elkaar passen en het leven comfortabel maken.’

Tot slot, komen er nog meer extensies bij? Een Glamour Beauty? Glamour Fashion? Glamour-producten?
‘Op dit moment hadden we het meest toe te voegen aan de rubriek lifestyle en hebben we daarom gekozen om deze rubriek uit te breiden. Maar we zijn altijd op zoek naar nieuwe dingen. Wie weet komen er wel boeken of events, maar concrete plannen zijn er nog niet. Eerst maar eens een succes maken van Glamour Living.’