Aviko verschuift marcom-focus naar livestreaming na pandemie

02-06-2022 (16:27) - Marketing

Een van ‘s werelds grootste aardappelproducenten, Aviko, zet tienduizend Nederlanders thuis aan het koken met een vernieuwend live streaming kookconcept. Het format is tijdens de pandemie ontwikkeld door marketingbureau Backbone en live streaming videoproducent We Are Live als alternatieve oplossing voor een fysiek evenement.
 
Het interactieve format won onlangs de People’s Choice award voor Virtual Events & Experiences bij de International Eventex Awards 2022. Na een kerst- en lente-editie, volgen er meerdere events later in het jaar.
 

Samen koken en eten

Het kookconcept van Aviko is ontstaan als fysiek event waar circa 1.500 deelnemers per keer naar toe kwamen. Tijdens de pandemie is het kookconcept noodzakelijkerwijs digitaal voortgezet, maar met een veel grotere impact tot gevolg. "Duizenden deelnemers die live meekoken met Aviko-producten en hun bereide maaltijden vervolgens online delen - hierdoor ontstaat een waardevolle verbinding met ons merk, aldus Ingeborg Blaauw, International Marketing Manager Retail. "De kracht van dit format is de mix van een kookworkshop, een tv-programma en een echte community-ervaring. De resultaten overtroffen de gestelde doelstellingen: zowel de kerst- als de lente-editie waren volgeboekt en per editie kookten er tienduizend mensen thuis mee. Ten slotte werd de 3,5 uur durende show door 95% van het publiek helemaal uitgekeken. We kijken uit naar de volgende edities!"
 

Wildgroei aan livestream

Sinds de pandemie is er een enorme toename van partijen die live streams aanbieden. Thomas Mulder, Managing Director bij We Are Live: "Sinds onze start in 2008 hebben we de markt enorm zien veranderen. Vaak wordt er bij een event op het laatste moment nog een camera toegevoegd, maar dat draagt weinig bij aan de ervaring. Gelukkig zien we ook merken zoals Aviko, die snappen dat er meer nodig is om echt contact te maken met mensen thuis. Daarvoor is een uitwerking van creatief format nodig waarbij nagedacht wordt over de gehele merkbeleving, wat leidt tot een productie van TV-kwaliteit met een redactie, belichting, scripts, meerdere camera shots en een strakke regie. Op deze manier resulteert een live stream in een hoge betrokkenheid van de kijker en maakt van hen deelnemer, geen toeschouwer."
 

Totale campagne-ervaring

Aviko voert voor elke Kookworkshop een geïntegreerde mediacampagne met een oproep voor aanmelding via onder andere tv-commercials, nieuwsbrieven en social media (Facebook, Instagram). Daarna volgt het live stream-event vanaf een volledig gestylede buitenset in de sfeer van dat seizoen. Tienduizend deelnemers kijken en koken vanuit thuis mee en nog eens 100 VIP-deelnemers koken live in beeld mee via een speciale Zoom-link. De dag eindigt met een gezamenlijk feestelijk proefdiner, waarna deelnemers hun bereide maaltijden online delen met #avikokerstkeuken en #avikolentekeuken. De presentatie ligt ook voor de komende edities in de professionele handen van chef-kok Wim Ballieu (24Kitchen) en tv-presentator Vivian Slingerland (Koffietijd).

Bureaus

Media

Economisch