Explosieve groei online supermarkt Picnic in 2016

05-01-2017 (09:58) - Marketing

Ruim 112.000 kilo bananen, meer dan 186.000 liter halfvolle melk en dik 91.000 komkommers werden in 2016 door online supermarkt Picnic thuisbezorgd. De websuper zag zijn klantenbestand met 550 procent groeien en kijkt terug op een succesvol jaar. Voor 2017 heeft Picnic grote ambities; er staan tien tot vijftien nieuwe steden op de planning. 


Eind december meldde de 24.000e klant zich aan voor de online dienst. Een jaar eerder zat de supermarkt nog op 4.332 klanten. Na de eerste acht elektrische bezorgwagentjes in Amersfoort, Leusden en Soest, kwamen daar in de loop van het jaar 72 wagentjes bij, die ook in Utrecht, Maarssen en Almere gingen bezorgen. 


32 Boeings 747
Het aantal orders steeg in 2016 met 1.152 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal bezorgde Picnic 487 duizend volle boodschappentassen gratis aan huis. De fijnstof-vrije bezorgwagentjes legden tijdens de duizenden ritten zo’n 359 duizend kilometer af. Dat is negen keer de wereld rond: kilometers die de klanten niet zelf hoefden te maken. Ruim 11 procent van de ritten vond plaats terwijl het regende. De 439 bezorgers droegen een kleine vijf miljoen kilo aan boodschappen naar de voordeuren, dat is vergelijkbaar met het gewicht van 32 Boeings 747. 


grote ambities
Voor 2017 heeft Picnic grote ambities. Zo staan er tien tot vijftien nieuwe steden op de planning. 'We hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we onze dienst in 2017 willen uitbreiden', aldus Joris Beckers, mede-oprichter van Picnic. 'We denken daarbij aan middelgrote gemeenten als Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer.'


Bureaus

Media

Economisch