Feestdagen: omzetstijging Nederlandse m-commerce met 66%

23-11-2016 (10:18) - Marketing

M-commerce neemt deze feestdagen een enorme vlucht in Nederland: van de online aankopen die Nederlanders doen in de laatste zes weken van het jaar, wordt 39,4% gedaan via een smartphone (21,4%) of tablet (18%). Dit betekent dat er naar verwachting 680 miljoen euro wordt uitgegeven via mobiele apparaten, een stijging van 65,9% ten opzichte van vorig jaar (410 miljoen euro).

 
De groei is voor een groot deel te danken aan een verbeterde mobiele winkelervaring van retailers waardoor consumenten een positieve en vooral veilige klantervaring hebben met bijvoorbeeld mobiel winkelen en betalen met smartphone of tablet. Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot. Inc., ’s werelds grootste online marktplaats voor slimmer winkelen.

 
Nederlandse retail-inkomsten met feestdagen: 13 miljard euro
Het totale bedrag dat Nederlanders naar verwachting in de laatste zes weken van het jaar samen besteden, bedraagt 13 miljard euro (+1,5%), waarvan 1,7 miljard euro online wordt uitgegeven. Dit is 14,5% meer dan vorig jaar (2015: 1,5 miljard euro).

 
boven Europees gemiddelde

Ook op Europees niveau nemen de mobiele bestedingen toe richting het eind van het jaar. In 2015 werd 25,6% (15,6 miljard euro) van alle online aankopen voor de feestdagen via een mobiel apparaat gedaan. In totaal was 10,4% (6,6 miljard euro) afkomstig van een tablet en 15,2% (9,1 miljard euro) van een smartphone. In 2016 ligt het percentage mobiele bestedingen ten opzichte van online bestedingen nog hoger: maar liefst 37,5% (24,6 miljard euro), waarvan 16,2% van de aankopen via een tablet is gedaan en 21,3% via een smartphone. Nederland loopt hierin iets voor op het Europees gemiddelde.


Spanje groeit hardst

Wanneer er wordt gekeken binnen Europa is te zien dat m-commerce in Spanje het sterkst groeit. Ten opzichte van 2015 wordt er dit jaar met de feestdagen een stijging van maar liefst 116,3% verwacht. Spanje staat echter nog aan het begin van een volwassen e-commerce en m-commerce markt. Het land loopt wel achter op andere Europese landen: slechts een kwart (26,8%) van alle online aankopen wordt gedaan via een mobiel apparaat.


Detailhandel met omni- en multichannel strategie profiteert 

De weken in aanloop naar de feestdagen zijn voor veel winkeliers de belangrijkste periode van het jaar, zowel voor off- als online retailers. In deze periode kennen retailers een aantal piekmomenten: Black Friday (25 november), Cyber Monday (28 november) en vlak voor de kerstdagen op 23 en 24 december.


Bureaus

Media

Economisch