Strijd der banken

19-12-2016 (14:51) - Marketing

Lijstjes zijn populair. Niet voor niets meet de Merken Top 40 iedere week de waardering, bestedingen en social buzz van honderden merken, om daaruit de lijst van 40 toppers samen te stellen. Deze week: de strijd der banken.

 

ING leidt
Rabobank begon als populairste bank in de lijst, maar is de laatste weken ingehaald door ING. ABN Amro staat er niet elke week in, maar is nu weer terug en staat deze week zelfs boven de Rabobank. Hoe komt dat? En waar is SNS?

Het verschil begint al bij de waardering. ING scoort met 27% ruim boven het gemiddelde in de lijst (21%). Ook de Rabobank wordt met 23% goed gewaardeerd. ABN Amro is hier de achterblijver, met 18% scoren zij zelfs onder het gemiddelde.


mediabestedingen

Dan de bestedingen: ING en Rabobank gaan redelijk gelijk op, de laatste drie weken gaf ING meer uit, de weken daarvoor de Rabobank. ABN Amro besteedt sinds het bestaan van de Merken Top 40 gemiddeld het minste, maar deze week juist meer.


social
De laatste bepalende factor in de Merken Top 40 is social. Hierbij kijken we naar het aantal mensen dat een online uiting van een merk heeft gezien. Het gemiddelde voor de lijst is tussen 10 en 15 miljoen contacten per week. Alle banken in de lijst scoren hoger, maar ABN Amro is hier de winnaar. Zij halen een gemiddeld bereik van ruim 50 miljoen. Rabobank staat op 46 miljoen en ING rond de 42 miljoen.
 

Met name Rabobank en ING zijn aan elkaar gewaagd, op dit moment is de bestedingsscore bij hen doorslaggevend. ABN Amro is op de weg terug, dat verslaat de Rabobank deze week door beter te scoren op zowel bestedingen als social.

 

SNS
Blijft de vraag: waarom staat SNS niet in de Top 40? De belangrijkste oorzaak is de lage waardering (10%) in combinatie met het lage social bereik: 3 miljoen. Wil SNS in de Merken Top 40 komen, dan ligt daar de uitdaging.


De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen, te weten marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.

 

Bureaus

Media

Economisch