Fontys en ZUID Agency Group zetten AI in om campagneconcepten te ontwikkelen
Kun je met AI een campagne voor KLM van idee tot oplevering realiseren? Om deze vraag te beantwoorden heeft ZUID Agency Group samen met Hogeschool Fontys een AI campaign hackathon georganiseerd. In vijf dagen werden studenten uit verschillende landen begeleid om een campagneconcept te ontwikkelen met alleen AI.
Op de campus van Fontys gingen 30 studenten Communicatie en Commerciële Economie uit Praag, Valencia, België en Nederland een campagneconcept ontwikkelen voor KLM. In verschillende talks en workshops hebben ze geleerd hoe ze effectief AI kunnen gebruiken bij het bedenken en maken van campagnes. Zo gaf Paul Bothof, creative director ZUID Creatives, een talk waarin hij uitlegde hoe marketingprofessionals tegen AI aankijken. Volgens hem is AI “een baanbrekende technologie die een extra laag toevoegt aan onze creatieve mogelijkheden”.
Daarnaast hebben de studenten een workshop gehad van Bothof samen met art directors Loek van den Boogaart en Sven Derison over image prompting en Midjourney, om de studenten te helpen bij het maken van campagnebeelden. In een eindpresentatie hebben de studenten, in zes groepen, hun concepten gepresenteerd aan KLM. Deze presentaties waren volgens Bothof zeer inspirerend, waardoor de kans groot is dat de input van de studenten ook wordt meegenomen door KLM in de verdere uitwerking van de campagne.
Belagrijkste leerpunten
'Een belangrijke learning van de studenten was dat de kracht van A.I. sterk afhankelijk is van de persoon die de prompts ingeeft. Om de teksten of beelden te krijgen die je zoekt, is het heel specifiek kunnen samenvatten van het concept in één alinea cruciaal. Daarnaast ontdekten ze dat een goede campagne meer nodig heeft dan alleen een sterk beeld óf een sterk narratief. In een goede campagne vullen copy en beelden elkaar aan en versterken ze elkaar. Die optimale samensmelting is en blijft ook met A.I. creatief mensenwerk’, aldus Paul Bothof.