Review: webportals anno 2008

24-07-2008 (00:00) - Review

Sommige abonnees wisten soms niet beter of www.worldonline.nl wás internet. Die van Wanadoo.nl dachten er precies hetzelfde over. Elke zichzelf serieus nemende provider had een site waarop nieuws, diensten, alles wat je nodig had, in een muisklik zijn te vinden. Dat is nu wel anders.

Eens, lang geleden, had iedere provider een eigen webportal. De gedachte hierachter was dat nieuwe internetters niet zomaar het world wide web op te jagen, maar de klanten gericht naar content te sturen. Dit konden eigen diensten zijn als webmail, maar ook standaard ANP-feeds of partnerdeals met bijvoorbeeld dating- of reissites. Maar de kroon op iedere portal was de eigen, redactionele content.

Content driven
De twee bekendste content driven webportals waren Worldonline.nl, Wanadoo, XS4all.nl en Planet Internet. De eerste ging na de beurscrash snel over in Italiaanse handen en werd Tiscali. Wanadoo verschoot in 2006 van kleur en werd Orange: op één portal werden zowel internetters als mobiele bellers bediend. XS4all.nl is nooit echt content driven geweest in de zin dat het nieuwsartikelen publiceerde, maar bood vooral ondersteunende informatie aan de abonnees. Planet Internet ten slotte, ging samen met World Access en verkortte de naam in Planet.nl.
Andere spelers op portalgebied waren Het Net – onderdeel van KPN dat in het begin de abonnees zelfs afschermde van het grote boze web - en @Home, met een portal die alleen toegankelijk was voor leden. Verder hadden we nog Zonnet - later Versatel en nog later Tele2 - en World Online-dochter 12Move.nl.

Hoe staan de zaken er anno juli 2008 voor? Zo te zien zijn er nog altijd providers die hechten aan de portal-gedachte, maar stuk voor stuk hebben ze de eigen redacties wegbezuinigd. Zo koopt Tiscali zijn content in bij nieuwsdiensten als ANP. Home.nl is ter ziele en opgegaan in het grote Ziggo. Ook hier maken ANP en Novum de dienst uit. En laten we Compuserve niet vergeten, de Nederlandse portal van America Online die al jaren een marginaal bestaan leidt. Alweer meer van hetzelfde: wat headlines en vooral diensten.

Tragisch
Tragischer is het gesteld met de portal van Orange. Nadat T-Mobile de mobiele bellers tot zich nam, is de internetvoorziening hernoemd tot Online.nl. De enige eigen content bestaat uit webnieuwtjes en tips voor veilig internetten. Overigens bestaat het zakelijke merk Euronet.nl nog wel, al is aan deze website zo te zien al jaren niets meer gedaan.

Ook KPN heeft de bezem er flink doorheen gehaald. Het merk Planet is volledig weggevaagd, om plaats te maken voor een servicegerichte website genaamd KPN Vandaag, die net als de website van Het Net voor een deel wordt ‘gevuld’ door de redactie van DAG – de gratis krant die KPN samen met PCM uitgeeft.

Gevorderd
Eigenlijk is alleen XS4All niet van koers veranderd, wat niet vreemd is. Het richtte zich altijd al op de gevorderde internetgebruiker, die zelf de weg wel wist op internet en zeker niet aan het handje hoefde te worden genomen. Alle veranderingen bij de andere providers wijzen op één ding: de beginnende internetter bestaat eigenlijk niet meer. De meeste mensen weten prima waar ze hun informatie vandaan moeten halen.

Dé portal bestaat dus niet meer. Het is natuurlijk jammer om een gerenommeerd merk als Planet – met de oudste onafhankelijke online redactie van Nederland – overboord te zetten, maar de consument heeft in 2008 keus te over. (JB)