Mannen met borsten

15-10-2008 (09:19) - Review

Damesblad Jackie kwam deze maand met een nieuw zusterblad: Jackie Business. ‘Tuurlijk’, staat er in het voorwoord van het eerste nummer van Jackie Business, ‘er bestaan andere – meer of minder serieuze – op vrouwen gerichte zakenbladen, maar die zijn doorgaans meer gefocust op cupmaat dan op carrièredrang.’
Oké, de toon is gezet, benieuwd hoe Jackie zich positief zal onderscheiden van andere ‘businessbladen voor babes’. De keuze van Femmetje de Wind om zich bij de hoofdredactie te laten assisteren door een man ‘met kennis van zaken’ – namelijk Mischa van de Woestijne, tot voor kort adjunct hoofdredacteur van mannenzakenglossy Quote - fronste bij deze lezer in elk geval al de wenkbrauwen. Blijkbaar is zakendoen anno 2008 nog steeds het domein van mannen.

Jackie Business opent als een typisch damesblad: met kleding. De eerste 34 pagina’s staan er vol mee en ook de rest van het blad is gelardeerd met items over mode en fashionshoots. Om de doelgroep van welvarende, succesvolle ‘yuffies’ (young urban females) te faciliteren, is de getoonde kleding uiteraard wel stukken meer zakelijk en high end dan gewoonlijk. Dan volgt er een item waarin de 25 meest inspirerende vrouwen worden opgesomd. Slordig foutje: volgens het rubriekskopje naast de paginanummers gaat het hier nog steeds om ‘fashion’. Inspirerend volgens Jackie is Eurocommissaris Neelie Kroes omdat zij volgens Forbes magazine de allermachtigste Nederlandse vrouw is. ‘En macht inspireert’.

Dus.

Mabel Wisse Smit, Rita Verdonk en Linda de Mol zijn ook inspirerend vindt Jackie. Laatstgenoemde leende zich overigens ook voor een interview, waarin De Mol liet weten dat ze graag zou ‘reïncarneren als man’ en ze eigenlijk een ‘man met borsten’ is.

Weten we dat ook weer.

Echt interessant wordt het pas bij het diepte interview met Aysel Erbudak, de Turkse zakenvrouw die het noodleidende Slotervaartziekenhuis in privé-bezit nam en het weer winstgevend maakte. Ook geslaagd is het door een marktonderzoekbureau uitgevoerde ‘Grote vrouw & ambitie onderzoek’, waaruit blijkt dat maar liefst 90 procent van de hoogopgeleide vrouwen in de leeftijdsgroep 25 tot 45 jaar eerder kiest voor een lager betaalde baan met een collegiale, dan voor een beter betaalde baan met een zakelijke werksfeer.

Als je de rest van Jackie Business leest merk je echter weinig van deze genuanceerde houding van vrouwen tegenover de zakenwereld. Jacky reduceert de zakenvrouw namelijk tot een manipulerend, modeverslaafd en aandachtsgeil wezen, dat – getuige de rubriek ‘charity’ – desondanks toch ook heel lief kan zijn. Want tsja, ook de zakenvrouw is op de eerste plaats toch vooral nog altijd – jawel – een vrouw.

Bieke van der Mark

Reacties

Leuk om te lezen
Alice Eerdekens @ 27-08-2009 23:24 uur