YPA: Amber Brizar

15-06-2021 (15:16) - Young People in Advertising

Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Amber Brizar, Junior Youtube Consultant bij Team5PM over disruptive innovation en YouTube rabbit holes.
 
Wat inspireert jou en waarom?
De serie The One, en dan voornamelijk om het onderwerp. Het gaat over een bedrijf dat door middel van DNA compatibiliteits-matching de ware liefde voor iedereen die dat wilt kan vinden. Het is heel interessant om te zien wat voor impact dat heeft op de maatschappij. Wat ik tof vind aan een serie als deze is dat het ons via entertainment ons bewust maakt van technologische innovatie. Black Mirror doet iets soortgelijks natuurlijk en vind ik om dezelfde reden fantastisch, er wordt een inkijkje in de potentiële toekomst gegeven en dat geeft altijd interessante food for thought. Inmiddels is YouTube een heel bekend platform wat ook voor zulke infotainment gebruikt kan worden. Ik besteed van mijzelf veel van mijn tijd aan YouTube, en met mij zijn veel mensen bekend met de YouTube rabbithole waarin je verstrikt kan raken als je de hele tijd doorklikt, waardoor je in aanraking komt met allerlei onderwerpen waar je eerst niks van wist.
 
Wat heb je al zoal geleerd tot nu toe?
Ik kijk veel video’s van Vox, wat soms ook gaat over onderwerpen die ik al kende maar nog meer over wil weten. Door dit soort video’s te bekijken leer je op een toegankelijke manier veel over bijvoorbeeld poltieke onderwerpen of over het buitenland. Zo heb ik geleerd over skid row - een heel interessant fenomeen ook - of de huizenmarkt in Hong Kong. Ik kan hier echt uren aan besteden, omdat de hoeveelheid informatie eigenlijk nooit eindigt en je dus altijd nieuwe dingen kan blijven leren, daarom is het ook zo leuk dat ik van YouTube mijn werk gemaakt heb inmiddels.
 
Wat staat er op de planning voor de toekomst?
Voor m’n studie ga ik stage lopen, ik hoop dat dat in het buitenland kan - het liefst in de disruptive innovation branche, een field dat zich richt op innovatie waar nog weinig over bekend is. Dat is uitdagend wat betreft marketing omdat mensen een service of product misschien nog niet kennen of misschien nog niet denken dit nodig hebben, daar ligt voor mij een hele leuke uitdaging.
 

Junior abonnement FONK

FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).