KPN wil ouders en kinderen online dichter bij elkaar brengen met nieuwe campagne

KPN wil ouders en kinderen online dichter bij elkaar brengen met nieuwe campagne

30-07-2025 (09:42) - Campagnes

KPN zet zich onverminderd in voor een #BeterInternet. Voor veel ouders is het online leven van hun kinderen nog steeds een vraagteken. Hierdoor missen ze vaak cruciale signalen van stress of negatieve invloeden die zich tussen de tekens afspelen: in emoji's, memes of subtiele groepsdruk. KPN pakt deze groeiende kloof tussen ouders en hun kinderen aan met een nieuwe online campagne. Het telecombedrijf gelooft dat de weg naar verbinding begint met één simpele vraag: 'Hoe was je dag online?'

Dat ouders vaak onvoldoende zicht hebben op het digitale leven van hun kinderen, blijkt uit recent onderzoek. Maar liefst een op vier ouders (26%) heeft weinig tot geen zicht op de online activiteiten van hun kind. Tegelijkertijd zeggen maar liefst 89 procent van de kinderen tussen de tien en de zeventien jaar dat ze echt wel naar hun ouders zouden gaan als iets hen dwars zou zitten, zo lang ze verwachten dat hun ouders het zouden begrijpen.

'Hoe was je dag online?'

Deze simpele vraag staat centraal in de campagne die KPN samen met Dentsu Creative Amsterdam ontwikkelde, met als doel om ouders meer te laten begrijpen van de online wereld waarin hun kinderen ook een deel van de dag doorbrengen. Zo staan op kpn.com/beterinternet praktische tips voor ouders om open, gelijkwaardige gesprekken over internetgebruik te voeren.

Naast een online videoserie waarin ouders en kinderen – los van elkaar – vragen beantwoorden over hun online onzekerheden, ging KPN ook een samenwerking aan met youtuber Nienke Plas en de podcast “Aaf en Lies lossen het wel weer op”. De gehele campagne heeft als doel aan te zetten tot dagelijkse betrokkenheid van ouders naar kind. Zo wil KPN laten zien dat één simpele vraag – “Hoe was je dag online?” – het verschil kan maken.

Bekijk de campagnevideo hieronder:

Stukje van mij

Vorig jaar ontwikkelde Dentsu nog de campagne 'Stukje van mij' voor KPN over online veiligheid en met de boodschap 'denk na voor je doorstuurt'. De campagen won verschillende prijzen, waaronder een Grand Prix in Cannes, een Diamond SABRE Award, een gouden Esprix Award, en een WARC Grand Prix.