
BMW Group kiest Dentsu als strategisch mediapartner voor Europa en wereldwijd
De BMW Group heeft gekozen voor Dentsu om een nieuwe Europese mediastrategie te lanceren voor de merken BMW, MINI en BMW Motorrad. Vanaf 1 januari 2026 zal Dentsu ook wereldwijd ondersteuning bieden aan de BMW Group. In de nieuwe samenwerking staan AI, gecentraliseerd databeheer, hybride teams en geïntegreerde platformen (mediahubs) centraal, met als doel om campagnes efficiënter, gerichter en verantwoordelijker te maken.
"Ik ben persoonlijk erg enthousiast over de samenwerking met Dentsu als onze nieuwe mediapartner", zegt Uwe Dreher, Vice President Marketing BMW Europe. "Samen slaan we een nieuw hoofdstuk open in communicatie die echt gericht is op de Europese klant. Onze ambitie om datagedreven, doelgerichte campagnes te voeren via multichannel- en multimarktplanning met behulp van geavanceerde AI-tools is gerealiseerd."
AI-gedreven aanpak
Kunstmatige intelligentie speelt een sleutelrol in de nieuwe aanpak. Geavanceerde AI-tools zorgen voor meer precisie in mediaplanning: doelgroepen worden nauwkeuriger geïdentificeerd en bereikt, beslissingen worden genomen op basis van concrete data en meetbare KPI’s. Dit verhoogt aantoonbaar de effectiviteit en efficiëntie van reclame, in real time en over alle klantcontactpunten heen.
Een belangrijk onderdeel van de nieuwe aanpak is de oprichting van een centrale mediahub, waarin online en offline media slim worden gecombineerd. Dat zorgt voor meer overzicht en maakt het mogelijk om beter samen te werken tussen verschillende kanalen. Door alles vanuit één plek aan te sturen, inclusief het gebruik van data, wordt de planning en uitvoering een stuk efficiënter. Tegelijk blijft er ruimte om in te spelen op lokale markten en cultuurverschillen, want dat blijven belangrijke succesfactoren.
Integratie van alle BMW Group-merken
De nieuwe mediastrategie volgt een multimerkbenadering: BMW, MINI en BMW Motorrad worden gezamenlijk benaderd. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor optimalisatie over de verschillende mediatypen heen. Ondersteund door hybride teams ontstaat extra flexibiliteit en kwaliteit in de uitvoering. Deze aanpak speelt in op de snel veranderende eisen in de internationale mediabranche.
Ook duurzaamheid speelde een belangrijke rol bij de keuze voor Dentsu. Dit aspect werd systematisch meegenomen in de beoordeling van de bureaus. Denk aan productiemethoden met een lagere ecologische voetafdruk en ethisch transparante mediabestedingen.