
Shortlist Sessie #3 met Pol Hoenderboom van DDB Amsterdam
In aanloop naar de uitreikingen van de felbegeerde Leeuwen stromen deze week de shortlists van Cannes Lions 2025 binnen. De dag na elke bekendmaking vragen we een lid van het ADCN Creative Board om zijn of haar ongezouten mening te geven over de geselecteerde cases. Vandaag is het de beurt aan Pol Hoenderboom, Executive Creative Director van DDB Amsterdam.
De shortlists die bekend gemaakt zijn op maandag 16 juni:
- Entertainment
- Creative B2B
- Creative Data
Welke projecten springen eruit qua creativiteit en waarom?
"Vandaag een korte lijst met categorieën. Helaas is de lijst met Nederlandse nominaties ook wederom kort. Le Pub blijft het goed doen en mooi om te zien dat de Nike case ‘Crois Pas Qu’on Dort’ van WE ARE PI twee keer op de Entertainment- shortlist staat.
Toevallig is jury president Dave Rolfe, een oud-collega uit New York. Deze jury is hem echt op het lijf geschreven, Dave leeft voor Content & Craft. En zeg nou zelf: ‘Crois Pas Qu’on Dort’ is precies dat. Een droom van een project, zeker in een tijd waarin content steeds korter moet, sneller geproduceerd wordt, en echte craft vaak ver te zoeken is. Eén documentaire, twee jaar casting, drie hoofdpersonen, gefilmd over vijf jaar met meer dan 535 uur aan beeldmateriaal. Zeldzaam."
Is er een Nederlandse case die je op één van de shortlists had willen zien, maar die er niet op staat?
"De ADCN-winnaar ‘Boomer Energy Drink’ van ACE voor Young Capital lijkt gemaakt voor de categorie Creative B2B, maar dringt helaas niet door tot de shortlist. Echte uitschieters in deze categorie, zoals ‘ Spotify Spreadbeats’ van vorig jaar, ben ik dit jaar nog niet tegengekomen.
Iemand die wél op de shortlist staat, maar die we zelden zien, is de man achter de camera. DOP Jasper Wolf maakte eerder dit jaar een prachtige film samen met Pedro Pascal en regisseur Spike Jonze. De Apple AirPods 4 commercial is inmiddels meer dan 620 miljoen keer bekeken. Inclusief door de jury in Cannes, die ’m inmiddels meerdere malen op de shortlist heeft gezet."
Wat zeggen de geselecteerde werken over de toekomst van de creatieve sector?
"Wanneer je kijkt naar het écht briljante en baanbrekende werk, begint alles met een onconventioneel idee. Een gedachtekronkel die verder gaat dan al het logische. Welke te gekke (AI) tools ons in de toekomst daarbij gaan helpen? We gaan het zien. Maar één ding blijft zeker: met onze ideeën moeten we mensen blijven raken en in beweging brengen, en er is niets mooiers dan dat."
Als je nu al één project een Grand Prix mocht geven, welke zou dat dan zijn en waarom?
"Plastic Blood van DM9 uit São Paulo is dit jaar écht een van mijn favoriete cases. 3D-geprinte objecten, gemaakt van het plastic dat ze vonden in ons bloed. “G*dverd*mme”, dacht ik toen ik het zag. Zo simpel, dat je boos wordt omdat je het zelf niet hebt bedacht. Elk jaar kijk ik weer uit naar nieuwe cases, en elk jaar betrap ik mezelf erop dat ik weer “&#%$@ wat goed” zeg."