Appen met Marianne van Secrid over werken met sociale ontwikkelbedrijven
Op de Dag van de Arbeid presenteerde Secrid, bekend van haar pasjeshouders, een campagne om bedrijven in de maakindustrie te inspireren sociale ontwikkelbedrijven meer te betrekken bij het productieproces. We spraken met Marianne van Sasse, founder van Secrid, over de talenten van sociale werkers, tips voor bedrijven, en toekomstige merkcampagnes.
Status: Everyday a new day
Hey Marianne, Sem hier van Fonk! Ben je ook zo aan het genieten van het zonnetje?
Ja idd
Ik heb vernomen dat jullie campagne voor de maakindustrie de eerste merkcampagne is voor Secrid. Waarom is dit hét moment voor jullie eerste merkcampagne?
We wilden graag iets doen met de mensen die het product assembleren en we vonden het belangrijk om hen te bedanken na al die jaren die ze al voor ons werken. De dag van de arbeid vonden we het juiste moment om de campagne live te laten gaan en andere bedrijven hiermee te inspireren.
Wat een mooi actie! Hoe reageerden de sociale werkers zelf op de campagnefilm?
Ze vonden het natuurlijk heel spannend, en ook ontroerd door het gebaar. Ze hadden al het gevoel onderdeel te zijn van ons bedrijf, en hiermee voelden ze zich nog meer betrokken en gezien.
Ja dat snap ik wel, maar het eindresultaat mag er zijn!
Dankjewel!
Hebben jullie al vaker jullie sociale medewerkers in het zonnetje gezet?
Niet op deze manier maar we organiseren regelmatig een dag bij ons op kantoor, en bezoek bij een ander sociale ontwikkelbedrijf waar we ook mee samenwerken. Zo ontmoeten ze collega’s van Secrid en andere werkplaatsen.
Ik las ook dat jullie een evenement organiseerden om de campagne te lanceren. Kregen de sociale werkers op deze dag nog een speciale rol?
Van elke sociale werkplaats waar we mee samenwerken waren er een aantal mensen samen met hun teamleiders. Ook spraken ze op het podium over hun werkzaamheden en het belang van werk voor hen. Ze stelden kritische vragen aan de vertegenwoordiger van het ministerie haha. Het was super gevat en heel scherp, mooi en puur. Het was fantastisch en belangrijk dat ze erbij waren.
Ik krijg nu al FOMO haha
We kenden je nog niet haha
Onthoud mij maar voor de volgende keer ;)
Doen we ;)
Jullie werken al 15 jaar samen met sociale werkplekken. Wat was toentertijd de reden om te starten met deze samenwerking?
Als ontwerpers voelen we de verantwoordelijkheid om alles wat we doen zo goed mogelijk te doen voor mens en maatschappij. Nadat we de eerste 13.000 Cardprotectors thuis in elkaar hadden gezet met vrienden en familie, was het voor ons een logische stap om naar de sociale ontwikkelbedrijven te gaan. Met DZB Leiden zijn we toen direct gaan samenwerken. De mensen die daar werken zijn het best geschikt voor het assembleren van onze producten omdat ze zeer accuraat werken.
Harde werkers dus!
Ja maar iedereen op z’n eigen tempo. Ze werken vooral consistent en gefocust. Elk product is volledig handwerk. Ze zijn oplettend waardoor ze zelfs bij kleine afwijkingen in de productie direct de teamleiders erop attenderen, en die schakelen wanneer nodig ons team in. Zo waarborgen wij samen met hen de hoge kwaliteit van onze producten, resulterend in een minimaal retourpercentage.
Dat is mooi om te horen. Zijn voor deze sociale werkers veel aanpassingen nodig in het productieproces?
Het productieproces is voor hun en samen met hen ontworpen. Vooral voor het opschalen van de aantallen zijn er grote aanpassingen geweest voor optimale assemblage. Daardoor kunnen we nog steeds bijna 2 miljoen Cardprotectors per jaar in Nederland maken. Voor onze productontwerpers is het fulltime werk om de tools te ontwerpen die worden gebruikt tijdens de productie. Zo hebben we net een nieuwe plakmal ontworpen waardoor twee losse handelingen in een handeling kunnen worden uitgevoerd. De medewerkers zijn daar zeer tevreden over. Inmiddels tellen we meer dan 100 aanpassingen die ieder ten goede komt. We blijven constant verbeteren en aanpassen. Het leukste is dat de mensen ook echt met hele goede ideeën komen en dit delen met onze ontwerpers en ons supply chain team.
Voor welke andere soort bedrijven is het inzetten van sociale werkers geschikt?
We proberen vooral bedrijven in de maakindustrie te inspireren, maar zo zijn er tal van andere bedrijven waarvoor deze samenwerking passend is. Voor ieder bedrijf, en vooral startups, kun je eerst het beste kijken wat er mogelijk is in Nederland. Er is vaak veel meer mogelijk dan men denkt. Lokale productie biedt vele voordelen t.o.v. productie buiten Europa. De levertijden zijn korter, je bent veel flexibeler en je hebt minder last van onverkoopbare voorraden. Door bijv. de Coronapandemie en blokkade op het Suez-kanaal heeft dit gelukkig ook tot inzichten geleid bij meerdere bedrijven. De samenwerking met sociale ontwikkelbedrijven is financieel interessant voor bedrijven en ook maatschappelijk een verstandige keuze.
Handig om te weten! Dan heb ik nog een laatste vraag: Kunnen we in de toekomst meer sociale merkcampagnes van Secrid verwachten?
Zéker! Het is ons heel goed bevallen en hebben steun en enthousiaste reacties gekregen vanuit alle hoeken. Dit was nog maar het begin. Eerst gaan we deze campagne internationaal lanceren om het buitenland te inspireren om sociale ontwikkelbedrijven op te zetten, want daarmee zijn we in Nederland uniek en een voorbeeld. Daar mogen we heel trots op zijn. Stay tuned zou ik zeggen ;) Bedankt voor het interview, Sem!
Ik houd jullie in de gaten. Jij bedankt voor je leuke antwoorden, Marianne!
Graag gedaan! Tot de volgende campagnelancering.