
NVB en TBWA spelen in op emotionele opwinding bij oplichting
Oplichters worden steeds creatiever met scams via het internet, de telefoon en zelfs datingapps. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept Nederlanders in een nieuwe campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, op om te luisteren naar hun gevoel bij een poging tot fraude. Emoties, zoals schrik of opwinding, zijn vaak eerste signalen dat het zaakje stinkt.
Wanneer je online iemand leert kennen, stap voor stap verliefd wordt en er ineens geld nodig is voor een ticket of investering, dan is de angst om je liefde te verliezen als je geen geld overmaakt je waarschuwing tegen fraude. Dit vernieuwende inzicht, waarbij je gevoel een waarschuwing is tegen fraude, staat centraal in een brede publiekscampagne die bestaat uit: online video, radio, print, display, social media, Snapchat lens en PR.
Track met Cynthia Spiering
Als onderdeel van de PR-aanpak en in aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) werkte de NVB samen met dj en producer Cynthia Spiering aan de track Feel the Pressure. De 140 BPM van het nummer staat symbool voor de versnelde hartslag bij stress, angst of paniek en maakt hoorbaar hoe emoties ons lichaam waarschuwen. De track is nu te beluisteren via SoundCloud en YouTube en rond ADE te beluisteren via Spotify.
De campagne is onderdeel van de meerjarige publiekscampagne 'Herken fraude. Voorkom fraude', waarmee de NVB mensen bewust maakt van veelvoorkomende fraudevormen en de emoties die daarbij spelen.
Credits
Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
Campagne: Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude
Creatie: TBWA\NEBOKO
PR: HAGENS PR
Muziek: Cynthia Spiering – Feel the Pressure
Media: PHD Media
Website: ACATO Digital Agency
Onderzoek: DVJ Insights