
Appen met Sanne van Kuijk, Head of Growth van neobank BUUT
Na de grootse aankondiging in juni lanceert ABN AMRO vandaag BUUT, de neobank die samen met het team achter Tikkie is ontwikkeld en dezelfde frisse look & feel heeft. De nieuwe bank geeft jongeren meer grip op hun geld en biedt ouders tegelijkertijd tips & tricks om hen daarbij te ondersteunen. We appen met Head of Growth Sanne van Kuijk over deze handvatten, de tijdlijn binnen de app en uitbreiding naar oudere generaties.
BUUT wil jongeren dus beschermen tegen de wildgroei aan finfluencers en cryptohypes. Hoe helpt de bank concreet om verstandige financiële keuzes te maken?
BUUT wil alles behalve belerend zijn of een met een opgeheven vingertje vertellen hoe het allemaal zit, dit doen we door op een hele positieve, luchtige en leuke manier te praten over al deze topics. Zowel richting ouders als tieners. En dat doen we niet alleen zelf, maar laten we vooral doen door de experts die exact weten waar onze doelgroep tegenaan loopt.
Aan wat voor tips van experts moet ik dan denken?
Door met financieel experts van bijvoorbeeld ABN AMRO op het gebied van bijvoorbeeld fraude content te maken voor ouders en kinderen, kun je op een leuke manier wel echt waardevolle tips geven over je dit soort verleiding en misleiding kunt herkennen (denk aan geldezels, het herkennen van ‘aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn’). Maar het zijn niet alleen experts van ABN AMRO, het zijn ook pubercoaches, geldpsychologen, opvoeddeskundigen of wetenschappers. Ieder vanuit zijn expertise, verpakt in het entertaining jasje van BUUT.
Financiële educatie op een manier gebracht die de doelgroep herkent van social media (korte snippets, video en alles visueel).
Aha, en die zijn dan ook te zien op de tijdlijn van de bankapp?
Yes! Dat doen we voor ouders natuurlijk wel echt op een andere manier als voor tieners. Ouders hebben meer behoefte aan inhoudelijke verdieping in de vorm van bijvoorbeeld een interview met een pubercoach. Dat kunnen zij lezen in een long read in de app. Pubers haken daar natuurlijk écht op af. Maar zij kunnen wel weer heel veel leren van die tips. Die verpakken we alleen anders! Een mooi voorbeeld hiervan is de tip om het tastbaar te maken wat dingen kosten. We vertalen dat in de kinderapp zo: ‘besef je dat elke dag een broodje halen op school je zoveel kost per maand, waar je ook deze of deze sneakers van had kunnen kopen?’.
Met een visual van die dikke sneakers en dat rekensommetje van de broodjes.
En in hoeverre hebben ouders controle over het financiële gedrag van hun kind? Of zijn de jongeren volledig vrij in het uitgeven of sparen van geld?
Bij BUUT geloven we er echt in dat je het beste leert door het zelf te doen. Je bent immers baas over je eigen geld! En dat gaat vast een keer mis, daar leer je van, alleen maar goed. Doe je het in het vervolg niet nog een keer ;). Voor ouders is het opvoeden een continue balans tussen controle en loslaten, BUUT stimuleert dat loslaten. Maar in the end zijn het natuurlijk de afspraken tussen ouders en kinderen die hier bepalend in zijn. Wij creëerden het platform, het is aan ieder voor zich hoe daar mee om te gaan. Dat past ook echt bij BUUT: je moet het zelf doen, jij bent aan zet.
Ouders kunnen in de app het financiële reilen en zeilen van hun kind volgen als ze dat willen, maar dat hoeft niet. Ik heb zelf als ouder al die meldingen uitgezet. Soms kijk ik eens en zie dat er weer wat Maccies zijn bezocht, daar hebben we het dan thuis over. Maar het is zijn geld, en op is op.
Buut is dus ontwikkeld samen met de makers van Tikkie. Waar Tikkie is gepositioneerd voor de brede nieuwe generatie, richt BUUT zich specifiek op jongeren onder de 18 jaar. Waarom ligt de focus op minderjarigen en niet op jongvolwassenen?
Wanneer je naar de middelbare school gaat, dan gaat het echte spenden pas beginnen (ik spreek uit ervaring als moeder XD). Wanneer je ze op dat moment op een leuke manier kunt leren over geld hebben ze daar de rest van hun leven plezier van!
BUUT zal binnen een jaar ook beschikbaar zijn voor jongvolwassenen, maar we starten met de kids waar het begint.
Ben benieuwd! Wat gaat er in de app dan veranderen om het geschikt voor de oudere generatie te maken?
De content die een 11 jarige ziet in de app is anders dan wat een 16 jarige ziet, de één gaat voor het eerst naar de middelbare, de ander voor het eerst alleen op vakantie. Dat zal ook zo zijn voor jong volwassenen. Wanneer je 18 wordt gaan er weer hele andere dingen spelen, daar zullen we zeker veel mee gaan doen!
Daarnaast moet de app technisch worden aangepast omdat ouders volgens de wet vanaf dat kinderen 18 zijn niet meer mogen meekijken of verantwoordelijk zijn.
We houden jullie in de gaten. Wat is het grootste misverstand over de financiële leefwereld van jongeren dat je vandaag nog de wereld uit zou willen helpen bij hun ouders?
Dat een puberbrein in staat is om het overzicht te houden op al die verschillende betaalstromen (cash, digitaal, tikkies). Én dat ze het concept ‘sparen’ altijd maar zo snappen. Later voor een puber is volgende week.
Thanks voor je tijd en antwoorden Sanne!
Graag gedaan!!!