Appen met Mathijs Ruigrok van Voyado over retailtrends voor 2023
Internationaal CXP-platform Voyado opende vorig jaar een kantoor in Amsterdam. Sindsdien hebben ze flinke groei meegemaakt om merken te helpen hun customer experience naar een hoger level te tillen. Voyado heeft inmiddels veel data over consumentengedrag en lanceerde daarmee de Shopping Index. We appten met Mathijs Ruigrok - baas van de Nederlandse tak van Voyado - over de inzichten uit de Shopping Index en de retailtrends voor 2023.
Status: Beschikbaar
Hee Mathijs! Hoe gaat het zo, tegen het einde van het jaar?
Ha Angela! Het gaat goed! De laptop gaat bijna dicht en we mogen terugkijken op een mooi jaar :)
Ah, lekker zeg! Ja, jullie zijn enorm gegroeid sinds de opening in Amsterdam. Wat hebben jullie aan de markt toegevoegd dat er nog niet was?
Een echt omni-channel customer experience platform! We doen niets anders dan retail. ‘We make brands easy to love’, met de nadruk op easy. De eindgebruikers (het marketing team) hoeven geen techneuten te zijn om campagnes te lanceren en zijn niet afhankelijk van hun IT team om gepersonaliseerde ervaringen te creëren voor hun klanten. Het is een fantastisch groei jaar geweest, waarin we samenwerkingen zijn aangegaan met merken als VitaminStore, N-Brands en Dille & Kamille.
En hoe komt het dat jullie dat zo makkelijk kunnen maken?
Wij brengen eigelijk alle relevante retail use cases in 1 platform bij elkaar. De gebruikers kunnen heel gemakkelijk hun klantdata inzien en dan gebruiken in relevante / persoonlijke campagnes.
Handig! En jullie hebben onlangs ook de Shopping Index gelanceerd. Waaruit ontstond dat idee?
Die reden is eigenlijk heel simpel - omdat we (online) retailers in de landen waar we actief zijn inzichten willen geven die hen helpen groeien. De jaarlijkse Shopping Index staat bomvol statistieken, analyses en suggesties om zo goed mogelijk in te spelen op het huidige consumentengedrag.
De index is gebaseerd op anonieme gegevens van meer dan 164 miljoen(!) aankoopmomenten tussen september 2021 en september 2022.
Dat zijn er wel heel veel! En wat is jullie het meest opgevallen aan het consumentengedrag in die tijdsperiode? Zitten er nog gekke dingen bij?
Het succes van SMS marketing! De conversie is enorm wanneer je dit goed aanpakt.
Aha! Denk je dat we die marketingaanpak gaan zien toenemen in 2023?
Ja in de Nordics zien we dit vooral toenemen.. In Nederland verwacht ik een combinatie van SMS & Whatsapp.
En op basis van de data die jullie nu beschikbaar hebben: welke retailtrends zien jullie aankomen voor 2023?
2023 zal een spannend jaar worden voor retail Nederland. Een lagere koopkracht, hoge advertentiekosten en de klimaatcrisis zullen leidend zijn in bedrijfsvoering.. Ik denk dat retailers op de volgende manieren het verschil kunnen maken..
*tromgeroffel *
^^
1) Ervaringen en belevingen. Fysieke winkels richten zich niet op alleen verkoop maar op het creëren van een unieke ervaring. Google maar eens naar de Gentle Monster winkel in Beijing ;).
2) Focus op retentie in plaats van acquisitie. De acquisitiekosten zijn bijna verdubbeld op platforms als Meta en Google. Vandaar dat de focus van acquisitie naar retentie verschuift. Loyaliteit wordt steeds belangrijker. We zullen creatieve loyaliteitsprogramma's zien. Minder ‘puntjes sparen’ en meer perks & benefits voor loyalty members.
3) Van purchase naar purpose: 90% van de consumenten verwacht dat merken 'goed doen'.
Een gevoel van community creëren rondom een merk met positieve merkwaarden is cruciaal. Een van onze klanten Dille & Kamille doet dit fantastisch!
4) Huren in plaats van kopen en meer abonnementsmodellen. Dit blijkt in veel retailmodellen duurzamer (denk bijvoorbeeld aan witgoed), en neemt financiële risico’s weg bij klanten in tijden van hoge inflatie.
Dat zijn mooie inzichten! Kunnen apps die memberpasjes van winkels digitaal opslaan vast ook hun voordeel mee doen. ;)
Absoluut :)
Heb je voor 2023 nog spannende dingen op de planning staan voor Voyado?
We hebben onlangs Apptus overgenomen. Dit platform helpt retailers om je on-site conversies te verhogen. Aankomend jaar gaan de oplossingen steeds meer met elkaar praten. Om personalisatie naar een next level te brengen!
Dat nieuws hebben we gedeeld, ja! Nice! En dat maakt AI-gedreven product discovery mogelijk, toch?
Klopt helemaal :)
Gaaf! Bedankt voor het interview en alvast fijne feestdagen, Mathijs! Laptop kan nu dus écht bijna dicht. ;)
Haha super!
Jij bedankt! Merry Christmas!
Ho ho ho!