
Appen met Thijs van Dijk van nieuw bureau Chocolate PR
Afgelopen maandag lanceerde Thijs van Dijk en Jordie Koppendaal Chocolate PR. Bij het nieuwe bureau willen ze volledig transparant zijn, en gaan ze als eerste bureau werken met het true pricing model. Door hun unieke aanpak, door ook te werken met real time motion, willen ze hun klanten helpen met data gedreven campagnes. Maar waarom heten ze Chocolate? Met wie wilt hij een chocolaatje eten? En waarom zijn ze samen een bureau gestart?
Hi Thijs, Charlie hier van FONK! Leuk dat je mee wilt doen en gefeliciteerd met de lancering van Chocolate!
Hi Charlie! Dankjewel, we zijn onwijs blij met de lancering!
Jaa dat snap ik!! Wat is de leukste reactie die je ontvangen hebt over de lancering?
We hebben ontzettend veel leuke reacties gekregen, zowel van mensen om ons heen als uit het vak. De leukste? ‘Waar kan ik solliciteren?’! Met Chocolate willen we samen met talent opdrachtgevers helpen om PR & communicatie toekomstbestendig te maken.
Wat goed om te horen! Vast veel aanmeldingen. Jaa, jullie hebben gekozen voor een true pricing model. Waarom is dit belangrijk voor jullie?
Zeker! Steeds vaker wordt een eerlijke prijs voor producten berekend. Dat bracht ons tot de vraag: wat is de eerlijke prijs van arbeid in Nederland? In 10 jaar bureau-ervaring zag ik de uitdaging van het businessmodel en de impact op de wereld. Daarom hanteren we bij Chocolate een standaard FTE-tarief, opgebouwd uit salaris, sociale premies en alle elementen die bijdragen aan een positieve impact van arbeid op maatschappij en milieu. Zo maken we impact meetbaar.
Klinkt goed, en eerlijk inderdaad. Jullie zijn het eerste bureau in Nederland die dit model gaan gebruiken,meteen leuke naam! Hoe zijn jullie op de naam Chocolate gekomen?
We vinden het allerleukste om 'ergens chocola van te maken'.
Haha! En lekker natuurlijk
Zeker lekker! Wat is jouw favoriete smaak?
Melk, het lekkerste vind ik met praline. Jouwe?
We zijn bezig om onze eigen 'Zen Citrus Flavor' smaak te maken, waarbij we gebruik willen maken van de smaak van een bonsai. Het pionieren met nieuwe smaken, en ook met nieuwe technologie zit bij ons in het DNA.
Klinkt spannend, ik ben benieuwd! Naast chocola is innovatie ook belangrijk voor jullie. Jullie willen gaan werken met realtime motion, hoe gaat dat eruit zien in PR?
PR draait voor ons om het uitleggen van een onderwerp om doelgroepen te informeren. Waar PR nu nog vaak gebruikmaakt van statische tekst, afbeeldingen of video’s, willen wij realtime communiceren over een onderwerp. Door te starten bij de brondata kunnen we realtime motion toepassen. In de praktijk betekent dit: verandert de data? Dan verandert het PR-bericht.
Kan je een concreet voorbeeld noemen van een PR-campagne waarbij dit goed is gelukt? Van Chocolate of een ander bureau
We zijn bij Chocolate nét gestart, maar een concreet voorbeeld van een PR-campagne die dit goed laat zien, is Spotify Wrapped. Spotify gebruikt realtime motion om een onderwerp uit te leggen en jou als gebruiker te betrekken. Welke artiest stond bij jou op 1?
Al vijf jaar lang John Mayer! Ik hoop dat jullie iets innovatiever zullen zijn bij Chocolate. Welke artiest had jij?
Hot Chocolate uiteraard!
It’s in the name! Wat wil je dit jaar nog bereiken met Chocolate?
Dit jaar willen we de complexe technologie die nodig is om realtime motion toe te passen voor elke organisatie toegankelijk maken.
En dan de laatste vraag. Wat was het moment dat jullie dachten: ‘Dit is het, we gaan starten met Chocolate’?
Vorig jaar rond deze tijd kwamen Jordie en ik samen tot het inzicht dat we onze expertise willen inzetten om in een steeds sneller veranderend landschap van kanalen een boodschap op een feitelijke en realtime manier over te brengen.
Het roer omgegooid dus!
Zeker, onwijs spannende stap!
Gefeliciteerd met jullie nieuwe bureau. Oké, nog een vraagje. Met wie zou je nou echt een chocolaatje willen eten?
Dankjewel! Een droom zou zijn om samen met de Europese Commissie onderwerpen zoals True Pricing uit te leggen aan elke Europeaan.
Echt impact maken! Dat klinkt als een haalbare droom. Heel veel succes met de toekomst en bedankt voor de leuke antwoorden!
Dankjewel Charlie! We gaan ervoor!