Dutch Design Awards uitgereikt
21-10-2013 (08:07) - Awards
Dit weekend zijn in Eindhoven de Dutch Design Awards uitgereikt. De jaarlijkse designprijzen werden verdeeld in de drie hoofdcategorieën ruimtelijk, communicatie en product. Grote winnaar is Iris van Herpen. De nog jonge modeontwerpster won met haar Voltage-collectie niet alleen in de subcategorie mode, maar sleepte ook de prestigieuze Golden Eye in de wacht.
Met de Golden Eye voor Voltage beloont de tienkoppige jury, onder voorzitterschap van Frits van Hout (Executive Vice President ASML), de nieuwe invulling die ontwerpster Iris van Herpen geeft aan het begrip mode. De jury toont zich onder de indruk van haar interdisciplinaire benadering en prijst haar streven naar samenwerking. ‘Van Herpen geeft met Voltage een doorkijk naar de toekomst van mode. Het is indrukwekkend om te zien hoe ze op zo’n jonge leeftijd als zoveel body aan haar werk weet te geven, zonder verlies van experiment en uitdaging. Met haar ontwerpen laat ze als geen ander zien wat er op dit moment in Nederland gebeurt.’
De MINI Young Designer Award, stimuleringsprijs voor jong talent, is dit jaar voor Femke Herregraven. De ontwerpster die grafisch ontwerp op journalistieke wijze inzet om de samenleving en de daarin aanwezige machtsstructuren te bevragen, wordt door de jury omschreven als een ‘subtiel en intelligent sociaal activiste die complexiteit niet schuwt en bovendien grondig en beheerst te werk gaat’.
Winnaars in andere categorieën zijn Museum De Fundatie - Bierman Henket architecten (ruimtelijk exterieur), Toren van Uitwierde - Onix (ruimtelijk interieur), Do Not Toch – Studio Moniker (communicatie motion), Rijksmuseum website - Fabrique (communicatie digitaal), Chanel No. 5 - Irma Boom (communicatie grafisch), Blocker-rolstoelremsysteem (product professioneel) – Life & Mobility Development, DesignLine HDTV – Philips/TP Vision (product consument), en Het verzameld breiwerk van Loes Veenstra uit de Tweede Carnissestraat - Christien Meindertsma (product vrije vormgeving).
De Future Concepts Award ging naar The Incredible Shrinking Man van Arne Hendriks, vanwege het radicaal andere perspectief dat de ontwerper geboden wordt. Heijmans ging naar huis met de Beste Opdrachtgever Award.
Textiel- en interieurontwerper Ulf Moritz ontving de BNO Piet Zwart Prijs uit handen van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en Dutch Design Awards.
Bouwonderneming Heijmans werd de winnaar van de Beste Opdrachtgever Award 2013. Het juryrapport onderstreept het feit dat Heijmans al vroeg in het proces van aanbesteding verschillende bureaus en designdisciplines betrekt. Deze samenwerkingen zijn cruciaal om tot de juiste oplossingen te komen. Recente voorbeelden hiervan zijn onder andere de Smart Highway (oa met Daan Roosegaarde) en het Militair Museum (oa met Kossmann.dejong). Ook realiseerde Heijmans de kenmerkende ‘Blob’ in het centrum van Eindhoven (oa met Arno Pronk). Dit bedrijf toont een duidelijk visie op de toekomst en weet daarmee te innoveren en nieuwe kansen te creëren. Dankzij de samenwerking met Nederlandse ontwerpers stimuleert Heijmans de eigen creatieve industrie en speelt ze in op waar het vakgebied om vraagt. Zeker in de bouwsector is dit een verfrissende aanpak die meer aandacht verdient.
Andere finalisten in de categorie Beste Opdrachtgever dit jaar waren Gispen en Het Oogziekenhuis Rotterdam. De jury bestond uit Antoine Achten (De Kemp Rdam), Pieter Aarts (Tam Tam), Rita van Hattum (BNO) en Renee Wever (TU Delft).