Klein gebaar, groot verschil

06-12-2021 (15:43) - Campagnes

De met een Loeki bekroonde “Eén tegen eenzaamheid” campagne is uitgebreid met een feestdagen commercial. De commercial is ontwikkeld door Open Now, onderdeel van DOT (de samenwerking tussen D&B, Open Now en TBWA).
 
In deze uiting, die vorig jaar wegens aangescherpte maatregelen stopgezet is, laat het ministerie van VWS wederom zien wat er gebeurt als je iets kleins voor iemand doet. En tegelijkertijd wat er gebeurt als je niets doet. Met een klein gebaar kun je al een groot verschil maken! ‘Het laten zien van niet alleen het gewenste gedrag, maar juist ook het verschil met het “gewone” gedrag, zet mensen sterker aan om zelf iets te doen tegen eenzaamheid.’ Aldus, Lukas van de Ven van Open Now.

‘Eenzaamheid’ is een vervelend, onbehaaglijk gevoel. Het komt vooral veel voor onder ouderen. ‘Eenzaamheid is rond de feestdagen extra voelbaar, zegt Wimke Schuurmans, programmamanager van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid. “veel mensen en organisaties zetten een stap extra rond de feestdagen om iets aan die eenzaamheid te doen.”

De commercial haakt in op de feestdagen waarin mensen zich extra eenzaam kunnen voelen. Sanne Cornelissen van Open Now: ‘Eenzaamheid wordt gezien als een gevoelig, kwetsbaar onderwerp dat men liever voor zichzelf houdt (taboe). Inspelen op aanwijsbare momenten, bijvoorbeeld als de partner komt te overlijden, iemand met pensioen gaat of als iemand tijdens de feestdagen alleen zit, maakt eenzaamheid makkelijker bespreekbaar en vermindert het taboe.’
 

credits

Bureau & Creatie: Open Now (DOT)
Regie & Productie: Rogier Hesp voor Pink Rabbit
Edit: Martin Heijgelaar (MRTN)
Muziek: Cris & Jef Music
PR: HvdM
Media: Initiative Media
Verantwoordelijk bij Rijksoverheid: Wimke Schuurmans, Marc van Dijck & Dennis Cohen (ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport)