Sanquin at Work: bedrijven kunnen maatschappelijk bijdragen

30-11-2021 (11:14) - Campagnes

Sanquin en 2Basics hebben afgelopen jaar gewerkt aan een nieuwe strategie om bedrijven een structurele bijdrage te laten leveren aan de levensredders van de toekomst. Hiervoor is een nieuw label ontwikkeld, waarbij medewerkers onder werktijd bloed of plasma kunnen doneren. De werkgever geeft tijd, de medewerker geeft bloed: dat is het principe van Sanquin at Work. Zo maken we het voor iedereen die werkt een stuk makkelijker om iets te betekenen voor een ander.

Met Sanquin at Work komt Sanquin tegemoet aan de vele verzoeken om vanuit het bedrijfsleven een maatschappelijke bijdrage te leveren en de permanente uitdaging de bloedvoorraad op peil te houden. Werkgevers die hun werknemers tijd geven om onder werktijd te doneren, worden door Sanquin geholpen met een interne wervingscampagne. Medewerkers kunnen doneren op een bloedbanklocatie naar keuze, dichtbij huis of bij kantoor. Door te doneren onder werktijd wordt een veel gehoorde reden ‘geen tijd om te doneren’ weggenomen én zorgt de werkgever voor een betere werk/privé balans. De bijdrage aan het teamgevoel door samen met collega’s iets goeds doen voor een ander vormt een veelgehoord extra pluspunt.


Eigen invulling

Hoe een bedrijf deelname aan Sanquin at Work invult is zelf te bepalen, legt Vera Seriese, programma manager van Sanquin at Work, uit: "Sommige bedrijven bieden hun medewerkers een vast aantal uur per jaar voor bloeddonatie of nemen het op in het vrijwilligersprogramma. Sanquin helpt deelnemende bedrijven natuurlijk met input voor een interne wervingscampagne om zoveel mogelijk medewerkers te inspireren zich als donor aan te melden."


Ode aan de levensredders

Na een aantal succesvolle regionale pilots roept Sanquin bedrijven uit heel Nederland op om zich aan te sluiten. Speciaal daarvoor, als lancering van het label en als waardering naar de bedrijven die al aangesloten zijn, is de 'Ode aan de Levensredders' ontwikkeld. Dit is een spoken word uitvoering, bedacht en geproduceerd door 2Basics in samenwerking met Triple ThreaT.
 
De campagnevideo is hier op LinkedIn te bekijken.