Stichting Hartekind start campagne voor onderzoek doodsoorzaak #1 bij kinderen

02-02-2023 (12:53) - Campagnes

Stichting Hartekind start een landelijke campagne om vier miljoen euro op te halen voor meer wetenschappelijk onderzoek naar hartafwijkingen bij kinderen. Naast wetenschappelijk onderzoek is ook bewustwording voor de impact van een hartafwijking bij kinderen van belang.

Elke 48 uur in Nederland overlijdt er een kind aan een hartafwijking: dat zijn er gemiddeld 150 per jaar. Daarnaast heeft Nederland zo’n 25.000 'hartekinderen': kinderen met een aangeboren hartafwijking. Stichting Hartekind heeft in 2018 in samenwerking met Nederlandse kinderhartcentra een Landelijke Onderzoeksagenda opgesteld, die richting geeft aan al het onderzoek naar hartafwijkingen bij kinderen tot achttien jaar. Door het realiseren van deze Onderzoeksagenda is het mogelijk om binnen tien jaar uit de top 3 meest voorkomende doodsoorzaken onder kinderen te komen.

Vier miljoen euro

Om de Onderzoeksagenda te realiseren, is jaarlijks vier miljoen euro nodig. Een flink bedrag, dat met hulp van nog meer donateurs mogelijk moet zijn. De Onderzoeksagenda geeft met vijf heldere thema’s richting aan alle investeringen die Stichting Hartekind doet om samen met artsen, patiënten en innovatieve organisaties hét verschil te maken voor hartekinderen.

Onderzoeksagenda

De vijf thema's van de Onderzoeksagenda zijn:
- Hartfalen en hartritmestoornissen
- Opgroeien met een hartafwijking
- Bouwen aan een nieuw hart
- Beter de operatie door
- De toekomst van het geopereerde hart

Harde cijfers

Elke dag worden vier kinderen geboren met een hartafwijking en niet alle kinderen overleven dit. Drie van deze kinderen moet vlak na de geboorte al één of meerdere levensreddende operatie(s) ondergaan. Het aantal ziekenhuisbezoeken kun je je wel voorstellen.

Stichting Hartekind financiert wetenschappelijk onderzoek naar het vergroten van overlevingskansen en het verbeteren van levenskwaliteit van hartekinderen. De ambitie om hartafwijkingen als doodsoorzaak van kinderen uit de top 3 te krijgen, vraagt om het vergroten van het aantal donateurs.

Zorgen en onzekerheid

Zenka Reijn-Slegt, directeur Stichting Hartekind: “Door zelf destijds als kinderverpleegkundige met kinderen met een hartafwijking te hebben gewerkt, ken ik de gespecialiseerde zorg die daarbij komt kijken. De grote zorgen en onzekerheid die op ouders afkomt, heeft een enorme impact! Met het realiseren van de Onderzoeksagenda is het mogelijk om binnen tien jaar uit de top 3 te zijn van meest voorkomende doodsoorzaken onder kinderen tot vijftien jaar. Hiervoor is vier miljoen euro per jaar nodig en daar hebben we hulp bij nodig van zoveel mogelijk donateurs! Ik ben trots dat we de mijlpaal van een miljoen euro inmiddels hebben behaald, maar we zijn er dus nog niet en we hopen dat er nog meer donateurs bij komen zodat we het einddoel behalen."

Campagne

Om de campagne kracht bij te zetten, zijn drie kinderen met een hartafwijking de gezichten van de campagne; Tessa van net een week oud, Wes van 1,5 jaar en Jamal van 11 jaar oud. Zo wordt er een realistisch beeld van hartekinderen weergegeven en zal de urgentie hopelijk nog zichtbaarder worden. Een indrukwekkende en impactvolle spot die kijkers rechtstreeks in het hart raakt.

Ruben Nicolai

TV-presentator Ruben Nicolai, ambassadeur: ”Nog altijd overlijdt er elke 48 uur in Nederland een kind aan een hartafwijking. Bij kinderen tot 15 jaar is dit doodsoorzaak #1! Daarom vraag ik hier in de aanloop naar Valentijnsdag aandacht voor. Want dit moet en kan anders. Onderzoek is de oplossing, maar daar is veel geld voor nodig. Samen met Stichting Hartekind wil ik er voor zorgen dat hartafwijkingen uit de top 3 van doodsoorzaken bij kinderen verdwijnt! Voor Tessa en al die andere kinderen.”