
Cannes Report #1: touchdown van Team FONK!
Accredatiepas? Check. Paspoort? Check. Vlucht met meer dan twee uur vertraging? Helaas ook check. Ondanks deze domper tijdens de heenreis, is Cannes Lions 2025 nu écht begonnen. De komende week nemen wij - Vera, Imogen en Sem - jou mee naar het Palais en daarbuiten, alsof je er zelf bij bent. Dit was dag 1, waarbij het draaide om de eerste Nederlandse Leeuwen en biermerken op het podium in plaats van achter de bar.
Fotocredit: Getty UK
Hoe stroef de zondagnacht ook verliep, zo soepel begon de maandagochtend. Om tien uur stipt zat team FONK paraat in het Lumière Theater voor de aftrap van editie 72 van het creativiteitsfestival. CEO Simon Cook had meteen een verassing in petto, die onze week net wat overzichtelijker maakt: vijf thematische routes om gerichter te navigeren door het enorme aanbod van talks en panels. Totaal geen overbodige luxe, want verdwalen in het Palais is eerder regel dan uitzondering.
Voor de 'stream' Creative Impact werd meteen daad bij het woord gevoegd. Niemand minder dan Tor Myhren, VP Marketing Communications van Apple, werd op het podium geroepen om te vertellen over het belang van de menselijke touch in hun campagnes en productontwikkeling. Myhren vertelde over hoe zijn vader Airpods gebruikt als gehoorapparaat, volgens hem het levende bewijs dat technologische vooruitgang en zorg voor de medemens elkaar niet uitsluiten.
Gelijkheid loont, letterlijk
Impact maken met creativiteit is trouwens niet alleen weggelegd voor de iPhone-maker. Ook Sam Rowlands, founder van Pink Chip, weet daar wel raad mee. Haar index laat zien dat bedrijven met vrouwelijke CEO’s niet alleen goed zijn voor gelijkheid, maar ook voor rendement. Ze legde uit hoe ze het idee ontwikkelde, dat eerder al werd bekroond met een ADCN-award. In Cannes hoopt ze daar een Glass Lion aan toe te voegen. Als kersverse Executive Creative Director van LePub Amsterdam had ze sowieso al iets te vieren, want het bureau won vandaag zijn eerste zilveren Leeuwen!
De intieme talk vond overigens niet plaats in het Palais, maar in het YoungDogs House, verscholen in een woonwijk, zo’n dertig minuten van de officiële festiviteiten. In dat huis organiseren de JongeHonden de hele week zelfstandig talks, die teruggrijpen op de roots van het creativitetisfestival: kleinschalig, langzaam en menselijk. Daarmee nemen ze voor het eerst sinds 1992 bewust een tussenjaar van het officiële festivalprogramma. Maar feestbeesten, niet getreurd… Het JongeHonden-feest keert vanavond gewoon terug naar de vertrouwde beachclub aan La Croisette. Daarover hoor je later meer!
Une bière, s'il vous plaît 
Gelukkig konden we vandaag ook al proosten. Op een festival als Cannes Lions, waar normaal gesproken al genoeg alcohol vloeit, stonden brouwers vandaag zelf op het podium. Waar Heineken trots vertelde over de langdurige samenwerking met LePub Amsterdam (ja, ze zijn hot deze week), hield AbInBev een pleidooi voor de experience economie. En dat namen ze heel letterlijk: bij binnenkomst kreeg iedereen een Corona in de hand gedrukt. Santé!
We hebben de eerste (non-)alcoholische versnaperingen dus al achter de kiezen, maar onze dorst is letterlijk en figuurlijk nog lang niet gelest. Dus spot je ons ergens op het festival? Tik ons aan, dan heffen we samen het glas. Tot morgen!