
Cannes Report #5: de do's en don'ts voor 2026
Cannes 2025 is a wrap! Voordat we onze koffers inpakken en ons klaarmaken voor een terugvlucht zonder vertraging (fingers crossed), blikken we alvast snel terug op een week vol zon en inspiratie, inclusief tips voor 2026. Enjoy!
Favoriete spreker
Imo: My favourite speaker was Shonda Rhimes, CEO of Shondaland and creator of Grey’s Anatomy, Bridgerton and Scandal. She was thoughtful, poised, and sassy. When Mark Read, CEO of WPP, asked if she mainly wrote about strong women, she replied: "Well, I don’t know of any weak women."
Sem: Marcel Marcondes, CMO van AB InBev, maakt de meeste indruk. In zijn talk over de experience economy stelde hij dat elk contactmoment met het merk een ervaring moet zijn, omdat goed bestede tijd het waardevolste bezit is. Door het publiek te trakteren op een ijskoud blikje Corona, gaf hij meteen het goede voorbeeld.
Vera: De talk van Jimmy Fallon was echt een show op zich. Hij wist het hele publiek mee te krijgen en straalde pure passie uit voor zijn vak én voor de reclamewereld. Op een gegeven moment vroeg hij mensen uit het publiek om willekeurige producten te noemen, en improviseerde daar ter plekke een creatieve campagne bij. Ik ben ook heel benieuwd naar zijn nieuwe programma On Brand, dat hij daar aankondigde en dat dit najaar van start gaat.
Meest teleurstellende talk
Imo: The talk with Serena Williams. It was an interesting subject—women entrepreneurs and healthcare around the world - and Serena really tried to get the conversation going. But the other panellists felt overly scripted and stiff, which made the whole session fall a bit flat.
Vera: Helemaal eens met Imo! Ik keek er naar uit om haar te zien, maar helaas werd ze overschaduwd door de andere panelleden.
Sem: Die van Marc S. Pritchard, CBO van Procter & Gamble. Zijn verhaal over hoe je sterke merken bouwt door herhaling was vrijwel identiek aan dat van vorig jaar. Zelfs de campagne ‘Ik wist niet dat je roos had’ van Head & Shoulders kwam letterlijk opnieuw voorbij. Maar misschien is dat juist zijn punt… Okee volgende vraag!
Favoriete werk
Imo: ‘Caption with Intention’ by FCB Chicago. It addressed an invisible issue for many, but an everyday frustration for the Deaf community: captions on TV and film lack emotion, emphasis, pitch, and are often out of sync. They spent six years redesigning an entire captioning system that hadn’t changed in over 50 years. Now, the captions visually reflect how the words sound to hearing people. It’s brilliant - through design, they made an invisible problem visible, and it’s something that can be built upon and expanded.
Sem: 'Shot on Iphone’ van Apple en TBWA\Media Arts Lab. Tor Myhren, VP Marketing Communications, gaf maandag al de voorzet dat de campagne tien jaar lang user-generated creativiteit viert. Op donderdag werd dit bevestigd met een Grand Prix in Creative Effectiveness. De cirkel is rond.
Vera: De campagne Sounds Right is van het Museum for the United Nations en AKQA, samen met Spotify en EarthPercent. Ze maakten van natuurgeluiden een artiest genaamd NATURE en zorgden ervoor dat artiesten natuurgeluiden verwerkten in hun nummers. Omdat NATURE officieel als co-artiest wordt vermeld, gaan de royalties van deze nummers direct naar natuurbeschermingsprojecten wereldwijd.
"Make the talk titles more intriguing or clearer - many weren’t accurate or didn’t match the content"
Beste celebrity-spot
Imo: Oof, tough one! Having a half-hour chat with James Blake about life and creativity was pretty fantastic. But seeing people like Reese Witherspoon and Jimmy Fallon in person was surreal too.
Sem: Helaas heb ik geen bekendheid van dat formaat mogen interviewen. Maar als F1-fan was alleen al het spotten van Zak Brown en Oscar Piastri van McLaren, vorig jaar het beste raceteam, een hoogtepunt op zich.
Vera: James Blake!
Coolste merkactivatie
Imo: Honestly, I wasn’t super impressed by the brand activations. They were fun to see, but once you got there they were insanely busy - and in 30+ degree heat, it was hard to justify melting for a hat with your initials. Pinterest had the tattoo parlour again this year, which is a cool concept, though it was a repeat. I just felt with such a large of audience of insanely talented and creative people you could do something clever or out of the box to make people think.
Sem: Ik sluit me volledig aan bij Imo. Geen enkele activatie sprong er voor mij echt uit. Als ik er dan toch één moet kiezen is dat Canva. Will.i.am. kwam praten over zijn AI-platform FYI, en ze deelden lekkere ijsjes uit. Prima combi.
Vera: Eens. Als ik er dan toch 1 moet kiezen, dan Amazon Port. Was ruim opgezet en ze hadden hele lekkere ijskoffie.
Ultieme tip voor festivalorganisatie
Imo: Make the talk titles more intriguing or clearer - many weren’t accurate or didn’t match the content.
P.S. Please, please, please provide better shade for the Terrace Stage and Creator Stage. People are sweating so hard they look like waterfalls. I even saw a fight break out over seats in the shade. Yikes.
Sem: Geen tip, maar een klein compliment. Waar we vorig jaar soms in ellenlange rijen stonden en mensen bij de populaire talks geweigerd werden, was het dit jaar logistiek gezien beter geregeld. Je kon overal lekker snel doorlopen, en dat begon al bij het ophalen van je accreditatie badge. Misschien kwam dat doordat je als pers nu wél voorrang kreeg, maar enfin: good job!
Vera: Er zijn zó veel talks, dat het best lastig is om te kiezen wat nou interessant is. Als de app een functie krijgt die op basis van je interesses persoonlijke tips geeft, zou dat het leven een stukje makkelijker maken :)
Favoriete feest
Imo: SPOTIFY. We snuck in under alter egos, and it was amazing. I love all the bands—Royal Otis, Sombr, and Alex Warren - and since no one else seemed to know them (mostly Gen Z acts at a Millennial-heavy party), we got to stand at the front, dance like maniacs, and even interact with the performers.
Sem: Net zoals vorig jaar het Jonge Hondenfeest! Veel feestgangers hoorde ik achteraf ‘zeuren’ over dat de muziek wat aan de snelle kant was: er werd vooral hardhouse gedraaid in plaats van normale house. Maar persoonlijk had ik nergens last van. Integendeel.
Vera: Sportifyyyyyyyyyyy! Of de Artbox Young Meets Old poolparty.
Snack waar ik op heb geleefd
Imo: I wish I could say oysters (to sound fancy), but realistically: the scrambled eggs at the Dentsu Beach House. I need to know what was in them. Well… probably butter. We’re in France, after all.
Sem: I know, we zijn in Frankrijk, dus escargots of een soupe a l’oignon was een geschikter antwoord geweest. Maar om eerlijk te zijn was ik hooked aan een gerecht van hun oosterburen: pizza. La Pizza Cresci, vlakbij de haven, is een echte must-visit!
Vera: Croissants, pain au chocolat, ijsjes, sushi, oesters, garnalen, pizza, salades, gyoza, patat. ALLES.
Volgende keer neem ik mee...
Imo: Rather than bringing, I’d say next time I’m hiring an electric bike. I was determined—after six years in the Netherlands - to conquer the 650m hills on a regular Omafiets in 33°C heat. I was wrong. Vera (smartly on an e-bike) had to pull me up the hill every day. What a good egg. I can safely say my lack of heatstroke was thanks to her.
Sem: Oordopjes voor tijdens de feesten! Ook al klaag ik niet over de snelheid van de muziek, het volume van de speakers was een ander verhaal. Die stonden echt loeihard. Save your ears!
Vera: Een extra zonnebril, want die sneuvelde op dag 3…
Volgende keer laat ik thuis...
Imo: My book. I fantasised about reading it by the pool or on the beach. There was zero time for that—it was go, go, goooo. So it sat ignored and alone in my room. P.S. It’s The Wishing Game by Meg Shaffer and one of the best I’ve read in a while.
Sem: De illusie dat ik tijd heb voor het strand. Nope, tussen de interviews, talks, rosés en diners was er simpelweg geen ruimte voor een handdoekmoment aan zee. Misschien volgend jaar… maar waarschijnlijk ook niet, haha.
Vera: M’n blazer die ik had meegenomen “voor als het ‘s avonds afkoelt”... haha I wish!
Team FONK out. Voor nu dan, want jullie zijn nog niet van ons af. Binnenkort verschijnt in FONK #419 een volledige recap van ons avontuur in Cannes. Dus: stay tuned!