
Cannes Report #4: winners all over the Palais
En… adem uit. Na dagen van spanning (of misschien wel langer) over wie welke Leeuw mee naar huis mag nemen, zijn ze nu zo goed als allemaal verdeeld. Nederland stopte gisteren het totale kleurenpalet in de koffer: goud voor GUT, zilver voor LePub en brons voor Dentsu Creative Amsterdam. Team FONK was er als de wiedeweerga bij en tikte twee winnaars op de schouder voor hun eerste reactie.
Op de foto: GUT Amsterdam en Hertog Jan met hun welverdiende Gouden Leeuw. Credit: Getty UK
De eerste voorbijganger bleek meteen een grote vis: Kika Douglas, CCO van Le Pub Amsterdam. Het succesvolste Nederlandse bureau van deze editie won maar liefst twee zilveren en bronzen beeldjes. Niet gek dus dat Douglas met een big smile de pressroom binnenliep. “Ik ben ongelofelijk trots op mijn team.” De nieuwe Chief Creative Officer ziet hoe de lat steeds hoger komt te liggen. “Effectiviteit, tastbare resultaten en maatschappelijke impact worden steeds belangrijker. Dat is goed voor het vak, maar maakt het des te moeilijker om een award te winnen.” LePub bewees dat het wel degelijk mogelijk is, met een Zilveren Leeuw in Creative Effectiveness.
KPN en Dentsu Creative Amsterdam deden hetzelfde trucje, maar dan met een bronzen beeldje voor ‘Stukje van Mij’ in dezelfde categorie. CMO van de telecomprovider Dave Frauenfelder is net zo blij met deze prijs als de Grand Prix, die hij precies een jaar geleden veroverde in het Lumière Theater. Sinds dat magische moment won de campagne 52 prijzen. Wat, snel uitgerekend, gemiddeld één per week is. Zo vaak op het podium staan is niet alleen uit eigenbelang, vertelt Dave aan Sem: “We inspireren er ook andere merken mee om online shaming aan te snijden, wat de awareness van het topic verder vergroot.”
Geen slap aftreksel a.u.b.
Terwijl Sem de winnaars aan de tand voelde, schoven Imogen en Vera aan bij een jurygesprek over de categorie Social & Creators. De jury sprak eensgezind: veel inzendingen waren vooral afgeleiden van grotere campagnes, en misten de flair van een écht social-first idee. Wie de Grand Prix wil willen, zoals Ogilvy deed met ‘Vaseline Verified’, moet lef tonen en vertrouwen. Vertrouwen dat het publiek het idee oppikt, erop reageert en het bereikt helpt te vergroten.
Humor geeft houvast
Later sprak Chris Charles van healthcare agency 21GRAMS over het gebruik van humor in de gezondheidszorg. Hij liet zien hoe humor helpt om lastige onderwerpen als ALS bespreekbaar te maken. Niet om ze te bagatelliseren, maar om de juiste snaar te raken. Bill Nye, je kent hem misschien van zijn educatieve tv-show, sloot zich daarbij aan. In een wereld waar angst vaak regeert, helpt humor om mensen te bereiken en gedragsverandering in gang te zetten.
Als afsluiter van de dag woonden we een gesprek bij tussen Shonda Rhimes, CEO van Shondaland en bedenker van grote series als Grey’s Anatomy, Scandal en Bridgeton, en WPP-CEO Mark Read. Rhimes was bijzonder rustig en doordacht in haar antwoorden. Toen Read opmerkte dat al haar vrouwelijke personages “sterk” waren, reageerde ze droog: “I don’t know any women who aren’t strong, do you?”. Ze vertelde hoe haar carrière ooit begon als reclame, als accountmanager bij McCann San Francisco. Daar ontdekte ze haar talent voor verhalen vertellen, toen ze een essay schreef voor het Barbie-account, een tekst die uiteindelijk voor een echte advertentie werd gebruikt.
Inhaken met impact
Toen we Mike Dubrick op de line-up zagen staan, besloten we toch nog even te blijven. De CCO van Rethink Toronto, vertelde hoe zijn bureau met de ‘Go to Grow’-strategie is uitgegroeid tot één van de succesvolste agencies in Noord-Amerika. De naam zegt het al: de strategie draait om razendsnel inspelen op online trends voor meer merkgroei.
Een treffend voorbeeld is de ‘Seemingly Ranch’-campagne voor Heinz. Die haakte in bij een viral tweet waarin Taylor Swift ‘ketchup en seemingly ranch’ bij haar eten at. De ketchupmaker vernoemde hun eerder geflopte saus ‘Kranch’ naar deze tweet en vloog daarmee de schappen uit. Zelfs Walmart wilde het product graag in hun winkels hebben. De case laat zien hoe creativiteit, strategie en snelheid hand in hand gaan.
Na een volle dag was de Young Meets Old poolparty in de Artbox Villa precies wat je nodig had: een glas rosé in de hand, goede muziek en werken aan onze tanlines. Wij checken uit, tot morgen!