Deze 6 merken staan in de halve finale Coolest Dutch Brands 2023

Deze 6 merken staan in de halve finale Coolest Dutch Brands 2023

27-02-2024 (10:30) - Cool Brands

De schriftelijke juryronde van Coolest Dutch Brands 2023 zit erop: de stemmen van de 64-koppige jury van creatieven en strategen zijn geteld en door de juryvoorzitter gecontroleerd. Dit zijn de 6 merken die op 20 maart in de halve finale gaan pitchen voor een plek in de finale die dit jaar zal gaan plaatsvinden op 24 april 2024. De zes genomineerde merken (in alfabetische volgorde): 

Brandt & Levie

De augustus-nominatie voor Coolest Brands 2023 was voor het biologische worstmerk Brandt & Levie. Het bedrijf van Geert van Wersch, Samuel Levie en Jiri Brandt bestaat al sinds 2011. Volgens Samuel Levie zal het verhaal altijd centraal zal blijven staan: 'We zijn meer dan een stukje worst dat je in je mond stopt bij een borrel. Bij veel merken zit het inhoudelijk verhaal - de missie - wel ergens verstopt, maar wij willen echt iets bereiken.'

Hands off

Hands off (my Chocolate) bestaat tien jaar en is vanaf het begin een innovatief, eerlijk en vooral superlekker chocolademerk geweest. Toen Kitty Smeeten in 2013 een chocolademerk introduceerde waar niemand vanaf kon blijven, lag de focus op 'goed doen'. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze zich volledig inzet voor een chocolademerk met nul CEO2 uitstoot, waardoor een nominatie in de Coolest brands competitie 2023 volledig verdiend is.

Natuurhuisje

De basis van Natuurhuisje werd dertien jaar geleden gelegd toen twee broers tevergeefs op zoek gingen naar een leuk huisje in de natuur. Vandaag is het platform actief in zes landen en nog altijd staat de focus op de natuur centraal. Natuurhuisje is als zesde genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2023. ‘We zijn geen boekingsplatform meer, maar identificeren onszelf als een Nature Protection Company.’

Smyle

Veel spannende ontwikkelingen waren er recent niet in de wereld van tandpasta. Maar met Smyle - plasticloos én in de vorm van pilletjes - wil co-founder Almar Fernhout daar verandering in brengen. 'Er waren wel wat tabletjes, maar die zijn relatief klein en geen sterke merken. Het gaat vooral om de strijd met de grote merken natuurlijk. Ons doel is impact maken zodat mensen geen tubes kopen, maar onze duurzame variant. We bouwen een merk voor de mainstreamconsument.'

Vepa

Kantoor- en projectmeubelfabrikant Vepa is niet voor niks genomineerd als Coolest Brand 2023. Het Business to Busines bedrijf hanteert namelijk duurzaamheid als een basisprincipe en heeft daar zelfs een soort wet voor geformuleerd: als je iets maakt dat je niet ooit terug zou nemen, dan kan je het beter niet maken. Gertjan de Kam: ‘Wij willen andere bedrijven inspireren door succes te hebben met een duurzame en circulaire productie in Nederland.'

Willicroft

De in Engeland geboren Brad Vanstone komt uit een echte zuivelfamilie. Niet zo vreemd dus dat hij - eenmaal in Nederland - kaas miste toen hij begon met een veganistisch dieet, met als gevolg dat hij het vegan kaasmerk ‘Willicroft’ lanceerde. ‘As je die liefde voor zuivel hier een beetje kan doorbreken dan moet dat in andere landen zeker lukken.’

Recap 2023

Nog even een recap: Fonk magazine heeft in 2023 maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het gaat hier om van origine Nederlandse brands die sustainability hoog in het vaandel hebben staan en die met lef en uitgekiende marketing aantoonbaar aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk verandering weten te bewerkstelligen.

De host van de Halve Finale Coolest Dutch Brands 2023 is voor het tweede jaar op rij Dentsu Creative Amsterdam.

Finale & afterparty

Wil je in mei ook bij de finale zijn? Houd dan de berichtgeving van Fonk magazine in de gaten voor informatie en tickets, maar noteer 24 april alvast in je agenda!

Partners

Parters: iO Campus Amsterdam (Challenger Stories), Ruwer en Massive Music  en Dentsu Creative Amsterdam.