
Lowlander genomineerd bij Coolest Dutch Brands
De vraag naar alcoholvrije dranken is in 2025 groter dan ooit. Zo groot zelfs, dat Lowlander – bekend om zijn bieren met botanische kruiden – besloot om volledig over te stappen op een assortiment met alleen nog low- en no-alcoholisch bier. Vanuit de gedachte ‘Low is never less’ wil de brouwerij bewijzen dat minder alcohol niet betekent dat je moet inleveren op smaak en beleving.
Naast het aanmoedigen van hun klanten om bewuster te drinken, speelt duurzaamheid een minstens zo grote rol in de strategie van Lowlander. Vanuit de missie ‘take less & give back’ brouwen Frederik en zijn collega’s bier dat zo min mogelijk impact heeft op het milieu. Het eerste deel van deze filosofie draait om het beperken van grondstoffenverbruik en verspilling. Daarom maakt Lowlander veel gebruik van reststromen. ‘Neem bijvoorbeeld sinaasappels die in de horeca worden geperst. De schillen zitten nog vol smaak en waardevolle stoffen die we perfect kunnen gebruiken in onze bieren.’ Daarnaast kiest het biermerk er bewust voor om geen eigen brouwerij te bouwen, maar te brouwen bij middelgrote brouwerijen met overcapaciteit.
Doneren aan goede doelen
Tegelijkertijd draait het ‘give back’ om actief bijdragen aan een gezondere planeet. Zo is Lowlander al jaren aangesloten bij ‘1% for the planet’, waarbij 1% van de totale omzet wordt gedoneerd aan goede doelen. ‘We mogen deze doelen zelf selecteren, maar ze moeten allemaal bijdragen aan natuurbehoud, -herstel of de promotie ervan.’ Maar de duurzaamheidsinspanningen gaan verder dan dat. Eén van de recentste veranderingen is de overstap van eenmalige naar herbruikbaar flessen. ‘Uit eigen onderzoek blijkt dat deze switch alleen al 16% CO2 bespaard.’ Daarnaast wordt ook het transport verduurzaamd. ‘We zijn bezig om de dozen waarin we flessen vervoeren te vervangen door retourkratten.’
Als keten samenwerken
Volgens Frederik kan de impact van retourstromen nog verder vergroot worden als meer brouwerijen dit voorbeeld volgen. Daarom nam Lowlander in 2023 het initiatief voor een gezamenlijke fustenpool voor craftbrouwers. ‘Hiermee kunnen kleine brouwerijen in Nederland dezelfde soort fusten gebruiken, in plaats van twintig verschillende soorten en maten. Dat is niet alleen veel efficiënter, maar ook beter voor het milieu.’ Inmiddels zijn er al 12.000 fusten in omloop en maken zestig verschillende brouwerijen er gebruik van. Frederik: ‘We doen graag dingen die verder gaan dan alleen Lowlander. Natuurlijk helpt het ons ook bij onze CO2-scores, maar als je in de keten samenwerkt, is de impact vele malen groter.’
Het volledige verhaal van Lowlander lees je nu in FONK editie #410. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.
Over Coolest Dutch Brands
De redactie van Fonk Magazine selecteert ieder jaar twaalf van origine Nederlandse merken die in aanmerking komen voor de titel Coolest Dutch Brand van het Jaar. De genomineerde merken voeren, elk op hun eigen manier, duurzaamheid hoog in het vaandel. Ze zijn in het jaar van hun nominatie positief zichtbaar in de media vanwege hun (vernieuwende) product en/of dienstverlening en weten aantoonbaar een breed publiek aan zich te binden. Dappr, Wilderful, Tenue Soleil zijn eerder genomineerd dit jaar. En nu: Lowlander.
Partners Coolest Dutch Brands
Coolest Dutch Brands 2024 wordt mee mogelijk gemaakt door: Dentsu Creative Amsterdam, Ruwer en MassiveMusic.