ByBorre genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2024

ByBorre genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2024

24-10-2024 (10:44) - Cool Brands

Na jaren textiel produceren en innoveren richt ByBorre zich nu volledig op het schaalbaar maken van verantwoord en custom textiel creatie. Dat betekent vaak ook onbetreden paden inslaan. “Rennen door de jungle is niet hetzelfde als rennen over asfalt.” Innovatief BYBORRE is genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2024. 

Na zijn opleiding aan de Design Academy Eindhoven en 17 jaar in de textielindustrie weet Borre Akkersdijk: dit moet én kan anders. Met de start van BYBORRE in 2015 wil hij de zwaar vervuilende textielindustrie radicaal veranderen. Door digitalisatie van het ontwerp- en productieproces wordt de textielketen inzichtelijk gemaakt. In 2019 lanceerde het merk BYBORRE Create, software die het mogelijk maakt om het productieproces van begin tot eind te controleren en een digitaal paspoort aan te maken voor de geproduceerde textiel. Dit programma wordt wereldwijd gebruikt door meer dan honderd merken, waaronder BMW en (het eveneens bij Coolest Dutch Brands genomineerde) Stoov.

Investering van €16,9 miljoen

Eind 2022 ontving BYBORRE een investering van €16,9 miljoen in een serie B-ronde. Het bedrijf moest hierna kiezen om twee van de drie grootste winstgevers, consultancy en het kleding label, aan de kant te zetten. Het betekende dat het team slonk van 50 naar 20 mensen. Borre Akkersdijk: 'We realiseerden ons dat we met de pijlers consultancy en het kleding label de wereld niet konden veranderen. Daarom besloten we deze na de investering achterwege te laten. Hierdoor kreeg onze omzet een mega klap. De afgelopen anderhalf jaar is de focus volledig gegaan naar digitalisering en hebben we veel zaadjes gepland in de interieurwereld en bij architecten. Daardoor staan er nu samenwerkingen op de planning die ons volledig back on track kunnen helpen. Onder andere in twintig Europese hotels van The Social Hub zul je binnenkort ons textiel terugzien.' 

Lees het hele verhaal van Borre Akkersdijk in FONK magazine 400

Het volledige verhaal van ByBorre lees je nu in FONK magazine 400. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier of vraag hier voor €1,50 de losse PDF van het artikel aan.

Over Coolest Dutch Brands

De redactie van Fonk Magazine selecteert ieder jaar twaalf van origine Nederlandse merken die in aanmerking komen voor de titel Coolest Dutch Brand van het Jaar. De genomineerde merken voeren, elk op hun eigen manier, duurzaamheid hoog in het vaandel. Ze zijn in het jaar van hun nominatie positief zichtbaar in de media vanwege hun (vernieuwende) product en/of dienstverlening en weten aantoonbaar een breed publiek aan zich te binden. Elk jaar bepaalt een jury van ruim 60 strategen en craetieven welk merk zich Coolest Dutch Brand van het Jaar mag noemen; dit is de jury van het jaar 2024/2025.  Eerder genomineerd in 2024: Kalverliefde, Johnny Cashew, Amsterdam Made, Oyster Heaven, Mojo Maté, Stoov, Dr Leenarts, Klepper & Klepper en vandaag BYBORRE

Partners Coolest Dutch Brands 2024: MassiveMusic, Ruwer, Dentsu Creative Amsterdam
 

Fotografie: Jordi Huisman