Consument profiteert van oorlog

18-01-2008 (09:58) - Economisch

De Nederlandse banken stevenen af op een prijzenoorlog op de consumentenmarkt. Door de fusie van ING Bank met Postbank en de overname van ABN Amro door Fortis verwachten betrokken banken honderden miljoenen te besparen. Consumenten profiteren mee van de besparingen van fusies, door de scherpere tarieven die banken bieden voor hypotheken en spaarproducten, meldt FD vanochtend. 'We zetten de besparingen voor een deel in voor scherpere hypotheekrentes en hogere spaartarieven', zegt Nick Jue, bestuursvoorzitter van ING Nederland. Ook Fortis wil een deel van zijn beoogde synergie doorgeven aan consumenten. 'We willen geen prijzenoorlog', zegt Jan van Rutte, bestuursvoorzitter van Fortis Bank Nederland. 'We houden de prijs-kwaliteitverhouding in de gaten, maar op een concurrerende markt als die van hypotheken en sparen zullen we synergie doorberekenen.' Fortis verwacht door de overname euro 1,1 mrd per jaar te bezuinigen. ING denkt dat de winst jaarlijks euro 440 mln hoger uitkomt.

FD

Bureaus

Media

Marketing