
Azerion boekt sterk tweede kwartaal na verschuiving naar digitale reclames
Azerion heeft sterk tweede kwartaal achter de rug. Nadat het Nederlandse techbedrijf twee game-dochterbedrijven had verkocht en zich meer is gaan richten op digitale advertenties, steeg de kwartaalomzet 6% op jaarbasis. De winst verdubbelde zelfs vergeleken met dezelfde periode in 2024.
In juli onthulde Azerion dat het zijn dochterbedrijven Whow Games en DoubleDown Interactive verkoopt aan het Zuid-Koreaanse DoubleUGames. De deal markeert een nieuw hoofdstuk voor het Nederlandse techbedrijf, waarbij digitale relameactiviteiten en AI- en cloudoplossingen binnen de gameindustrie speerpunten vormen.
De omzet over het tweede kwartaal bedroeg €147,4 miljoen, een stijging van ruim 6 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De EBITDA verdubelde ruim met 109% naar €14 miljoen. Na verrekening, komt de aangepaste EBITDA uit op €18,9 miljoen, een 8 procent groei ten opzichte van Q2 in 2024.
"Sinds 2023 zijn we continu bezig geweest het bedrijf om te vormen, operationeel efficiënter en meer winstgevend te maken", aldus Sebastiaan Moesman, Chief Strategy Officer van Azerion. "We hebben een aantal consequente stappen gezet om onze bedrijfsstructuur te vereenvoudigen, onze focus te verscherpen en een meer solide basis neer te zetten voor groei op de lange termijn. Van deze stappen zien we nu steeds meer resultaten."
Digitale advertentie-markt groeit gestaag
De markt voor digitaal adverteren blijft gestaag groeien, waarbij Azerion ook ruimte ziet voor stijgende winsten. Het techbedrijf ziet dan ook geen reden om zijn omzetsverachting voor 2025, €600 en €650 miljoen, aan te passen. Bij de bedrag zijn opbrengensten van de verkochte game-bedrijfstakken buiten beschouwing te laten. Over 2024 boekte Azerion een omzet van €551 miljoen, 7 procent hoger dan een jaar daarvoor.