Donateurs vaak niet op de hoogte: Wervingsbureaus ontvangen vergoeding

23-01-2024 (10:54) - Economisch

Uit een onderzoek, gehouden onder Nederlanders die 18 jaar en ouder zijn, blijkt dat men vaak niet op de hoogte is dat de door goede doelen ingeschakelde wervingsbureaus een vergoeding krijgen voor elke persoon die ze overtuigen donateur te worden.

46% van de Nederlanders is niet op de hoogte dat wervingsbureaus een vergoeding krijgen voor elke persoon die ze overtuigen donateur te worden als er in opdracht van een goed doel vaste doorlopende donateurschappen geworven worden. Jaarlijks worden er meer dan 500.000 donateurs geworven via straatwerving, telemarketing en aan de deur. Dit betekent dat meer dan 200.000 mensen die donateur worden niet weten dat hun eerste aantal donaties niet bij de doelbesteding van het goede doel terechtkomen. In sommige gevallen geldt dat pas de 25e maand daadwerkelijk naar de doelbesteding gaat.

Eenmalig

55% van de Nederlanders vindt het oké dat goede doelen eenmalig om een donatie vragen aan de deur. Bij het werven van (vaste doorlopende) donateurschappen vindt maar 29% dit oké en 42% vindt dit niet oké . Bij het aanbieden van loterijen via een kansspel aan de deur vindt 31% dit oké en 41% vindt het niet oké . 62% van de Nederlanders vindt het niet oké dat goede doelen mensen via de telefoon benaderen om geld in te zamelen. Maar 18% vindt dit wel oké . 56% van de Nederlanders vindt het niet oké dat goede doelen tijdens eenmalige donaties verplicht vragen naar het adres en huisnummer. Maar 19% vindt dit wel oké .

Doel van het onderzoek is inzicht te krijgen hoe Nederlanders kijken naar het geven aan goede doelen vanuit het donateursperspectief. MSI heeft via haar multi-client Omnibuzz onderzoek, in opdracht van Stichting Donateursbelangen, onderzoek gedaan in week 51 en 52 in 2023 met betrekking tot het stellen van de geefvraag aan de deur (vragen om een donatie) en rondom fondsenwerving door non-profitorganisaties. 


Bureaus

Media

Marketing