Rankshift geeft bedrijven een voorsprong in AI-zoekmachines

Rankshift geeft bedrijven een voorsprong in AI-zoekmachines

14-05-2025 (11:39) - Tech

Ondernemers Denis Debacker, Pieter Verschueren en Mathias Noyez lanceren officieel Rankshift, een innovatieve SaaS-oplossing die als eerste inzicht geeft in de zichtbaarheid van merken binnen Large Language Models zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini.

De Belgische startup speelt hiermee in op een snelgroeiende behoefte van bedrijven om inzicht te krijgen in hun vindbaarheid. Terwijl traditionele SEO-tools zich blijven richten op Google, focust Rankshift zich bewust op het snel veranderende speelveld van LLM’s en generatieve AI.

"Als je merk niet genoemd wordt in AI-antwoorden, besta je voor veel mensen simpelweg niet", zegt medeoprichter Pieter Verschueren. "ChatGPT overschreed eind maart de 500 miljoen wekelijkse gebruikers, en ook Google Gemini telt inmiddels 350 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat laat zien hoe AI-zoekmachines steeds vaker het startpunt van zoekopdrachten worden, maar tot nu toe wist niemand hoe je daar als merk zichtbaar wordt. Rankshift verandert dat."

Zichtbaar zijn is één ding

"Rankshift maakt AI-zichtbaarheid tastbaar én actiegericht", zegt co-founder Denis Debacker. "We vertalen onzichtbare AI-logica naar concrete inzichten. Daarmee geven we marketeers en SEO-specialisten een voorsprong in online vindbaarheid."

Met de nieuwe tool ontdek je hoe vaak je merk verschijnt in AI-antwoorden, welk sentiment eraan gekoppeld is, en welke bronnen AI gebruikt om die antwoorden te genereren. Je ziet ook waar je content gaps zitten én hoe je verkeer kan ‘stelen’ van concurrenten.

Zichtbaar zijn als merk in AI-antwoorden is één ding, maar minstens zo belangrijk is de manier waarop er over je merk gesproken wordt. Word je geassocieerd met de juiste waarden, of juist in een negatief daglicht geplaatst? In dat laatste geval helpt het weinig dat je merknaam genoemd wordt, want het zal je geen nieuwe klanten opleveren.

Voor wie is deze tool?

Rankshift is ontwikkeld voor bedrijven die willen weten hoe hun merk presteert in AI-zoekresultaten én daar grip op willen krijgen. Voor CMO’s en digital marketing managers is het geen optie meer om AI-zoekverkeer te negeren: in een steeds competitiever digitaal landschap is het belangrijk om mee te gaan.

"Rankshift is ideaal voor bedrijven die het first-mover advantage willen claimen en hun concurrenten een stap voor willen blijven", zegt medeoprichter Mathias Noyez. "Generative AI is misschien wel de grootste technologische revolutie sinds het ontstaan van het internet. Bedrijven die nu niet handelen, missen straks de boot."

Officiële lancering 

Na een periode van intensieve tests met enkele grote Belgische bedrijven is Rankshift nu beschikbaar voor het brede publiek. Verschillende testgebruikers zijn inmiddels klant geworden en meer dan 200 bedrijven hebben zich aangemeld op de wachtlijst.

De tool is via deze link ook beschikbaar voor een 7-daagse gratis trial. Gebruikers betalen daarna op basis van een flexibel creditsysteem, waarbij je alleen betaalt voor wat je nodig hebt.