Europese Toegankelijkheidswet EAA dwingt bedrijven tot grote aanpassingen

Europese Toegankelijkheidswet EAA dwingt bedrijven tot grote aanpassingen

20-01-2025 (10:29) - Economisch

De implementatie van de European Accessibility Act (EAA) brengt grote veranderingen met zich mee voor bedrijven en organisaties in heel Europa, dus ook in Nederland. De wet, die als doel heeft producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, treedt vanaf 28 juni 2025 in werking. Bedrijven worden vanaf dan verplicht om diverse producten en diensten aan te passen naar de toegankelijkheidseisen die de EAA voorschrijft.

Het programma MKB Toegankelijk van VNO-NCW en MKB-Nederland roept bedrijven op om niet te wachten tot de deadline nadert, maar om een plan van aanpak te maken en stappen te zetten richting naleving van de EAA. MKB Toegankelijk geeft uitleg aan de wetgeving (richtlijn) van verschillende categorieën van producten en diensten. Dit is te bekijken via www.mkbtoegankelijk.nl/producten-diensten.

Voorbeelden van aanpassingen

De EAA stelt duidelijke eisen aan onder andere e-commerce websites, ticketverkoopplatformen, geldautomaten en klantenservicepunten, maar bijvoorbeeld ook aan streamingsdiensten, televisies, zelfbedieningsterminals en bankdiensten. Aanpassingen waaraan kan worden gedacht zijn onder andere spraakcommando gestuurde apparaten, beeldschermvergrotingssoftware, het aanpassen van
volume en snelheid van audio, het via hulpsoftware kunnen bedienen van apparaten, etcetera.

Gedeelde verantwoordelijkheid

De EAA biedt ruimte om dit proces stapsgewijs aan te pakken om vanaf 28 juni te voldoen aan de EAA. Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW / MKB-Nederland, benadrukt de impact van de wet: “De European Accessibility Act is iets dat de gehele bedrijfsvoering aangaat. Het gaat om meer dan alleen technische aanpassingen, het is bovenal organisatorisch vraagstuk. Het gaat niet alleen om het hebben van een toegankelijke website of app, maar om een fundamentele verandering die vraagt om toegankelijkheid zoveel mogelijk te implementeren in alle bedrijfsprocessen. Van productontwikkeling tot klantenservice, alles dient onder de loep te worden genomen en voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te zijn. Het zal voor nu ‘achteraf repareren’ zijn, maar op termijn zal toegankelijkheid gestandaardiseerd worden en heel normaal aanvoelen, zoals vele andere transformaties in het verleden. Elke stap richting meer toegankelijkheid betekent voor veel mensen met een beperking een grotere zelfstandigheid in functioneren en voor bedrijven het vertegenwoordigen van meer economische waarde.”

Nabih: “Uit onderzoek blijkt dat webwinkels nu al jaarlijks 4,6 miljard euro laten liggen als gevolg van digitale drempels, waardoor ze klanten mislopen. Als toegankelijkheid steeds normaler wordt, dan groeit de deelname van miljoenen mensen die nu nog niet of niet volledig kunnen profiteren van de digitalisering. Deze beweging zal ook zorgen voor innovaties en nieuwe kansen voor bedrijven. Naast de positieve maatschappelijk impact en goede reputatie-kansen voor bedrijven, zal de afzetmarkt dus groter worden.” 


Bureaus

Media

Marketing