HYPR vraagt Dikke Van Dale definitie 'sufferdje' te veranderen

HYPR vraagt Dikke Van Dale definitie 'sufferdje' te veranderen

15-12-2025 (11:52) - Media

HYPR, het advertentieverkoopbedrijf voor lokale media, stuurt een brief naar de redactie van de Dikke Van Dale met het verzoek om de betekenis van het woord 'sufferdje' te herzien. De brief is onderdeel van HYPR’s nieuwe campagne 'Je bent zelf een sufferdje', waarmee HYPR op ludieke wijze de waarde van huis-aan-huis-kranten en lokale nieuwssites onder de aandacht brengt.

"Vroeger werd de huis-aan-huiskrant weleens spottend ‘sufferdje’ genoemd", vertelt Bart de Vries, Managing Partner bij HYPR. "Maar inmiddels is dat beeld volledig achterhaald. Lokale media zijn springlevend, invloedrijk en bereiken wekelijks miljoenen Nederlanders. Dat verdient een positievere plek - ook in onze taal."

Uit het Nationaal Media Onderzoek Huis-aan-huiskranten 2025 blijkt de lokale kranten allesbehalve 'sufferdjes' zijn. Deze kranten bereiken 11 miljoen Nederlanders, 72% van de bevolking. 64% van de lezers onderneemt daarnaast actie naar aanleiding van advertenties. Bovendien scoren lokale media het hoogst op vertrouwen, betrokkenheid en reclametolerantie. 

Nieuwe definities

HYPR stelt in de brief twee alternatieve definities voor:
1. sufferdje (znw.): plaatselijke krant met een groot bereik en een belangrijke verbindende rol in de lokale samenleving.
2. sufferdje (znw., informeel): vroegere spotnaam voor de huis-aan-huiskrant, inmiddels symbool van lokale kracht en betrokkenheid.

De Vries over het doel van de actie: "Wij hopen dat Van Dale deze evolutie wil meenemen. De huis-aan-huiskrant is geen sufferdje; het is een onmisbare spil in de gemeenschap en een bewezen effectief reclamemedium." 


Bureaus

Marketing

Economisch