Klarna houdt vast aan achteraf betalen in winkels ondanks kritiek

Klarna houdt vast aan achteraf betalen in winkels ondanks kritiek

05-02-2025 (15:57) - Economisch

Klarna zet door met zijn plan om de ‘koop nu, betaal later’-dienst ook in fysieke winkels aan te bieden. Het Zweedse bedrijf, marktleider in achteraf betalen, ziet hier veel vraag naar bij zowel winkeliers als klanten.

Klarna ging vandaag samen met drie andere aanbieders in gesprek met de Tweede Kamer, nadat het kabinet vorige maand had gezegd dat het niet mogelijk is om de 'koop nu, betaal later'-diensten in de winkelstraat te verbieden. Toch riepen minister Heinen (Financiën) en staatssecretaris Struycken (Rechtsbescherming) de bedrijven dringend op hun plannen te heroverwegen.

Geen nieuw fenomeen

Van de vier partijen aan tafel was Klarna de enige die actief inzet op uitbreiding naar fysieke winkels. Concurrenten Riverty, Billink en In3 gaven aan hier geen plannen voor te hebben of zelfs tegen te zijn. Toch erkent In3 dat het mogelijk gedwongen wordt om mee te gaan als concurrenten de stap wel zetten, om geen klanten te verliezen. Volgens Klarna-topman Wouter Strauven is achteraf betalen geen nieuw fenomeen. "Krediet bestaat al veel langer," stelt hij. Hij ziet deze betaalmethode als een beter alternatief voor rood staan met rente.

Financiële problemen

Toch blijven er zorgen in de politiek. Kamerleden vrezen dat consumenten, zowel online als in winkels, door deze diensten makkelijker in financiële problemen komen. Ook werd gevraagd hoe aanbieders voorkomen dat minderjarigen gebruikmaken van de apps. Alle vier de bedrijven zeggen maatregelen te hebben genomen om beter te controleren of klanten hun rekeningen kunnen betalen en of ze oud genoeg zijn om de dienst te gebruiken. Ook pleiten ze voor een gezamenlijke database om problematische schulden te signaleren.

Vanaf november 2026 gelden er strengere Europese regels voor achteraf betalen. Tot die tijd lijkt Klarna vastberaden om zijn positie in de winkelstraten te verankeren.


nos.nl

Bureaus

Media

Marketing