Meer onnodige aankopen door achteraf betalen

24-08-2023 (11:25) - Economisch

De komst van ‘buy now pay later’ (BNPL) heeft het koopgedrag van consumenten flink veranderd. Ruim één vijfde (22%) van de Nederlandse consumenten doet sindsdien vaker onnodige aankopen.

Wat opvalt is dat vooral de jongere generatie hier vatbaar voor is. Een ruime meerderheid (59%) is namelijk tussen de 18 en 34 jaar. Dit in tegenstelling tot de iets oudere generatie van 35 tot en met 54 jaar (31%). Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten van Lightspeed Commerce Inc. Voor twintig procent van de ondervraagde consumenten is de optie BNPL of in termijnen betalen dermate belangrijk dat zij alleen nog winkelen bij (web)winkels waar dit mogelijk is. Dit is niet geheel zonder risico: hetzelfde aantal consumenten (20%) stelt het betalen van de rekening hierdoor zo lang mogelijk uit of doet vaker aankopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen (12%).

Financieel inzicht 

De voordelen van achteraf betalen wegen niet voor alle consumenten zwaarder dan de risico’s. Consumenten zijn onder andere bang om in de schulden te belanden (30%) en inzicht in hun uitgaven te verliezen (30%). Maar ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van het missen van een betaling (27%) of dat ze de rekening op een later moment niet meer kunnen voldoen (20%). Lightspeed ziet dat Nederlandse consumenten ook nog graag vooraf betalen: 22 procent heeft nog nooit gebruik gemaakt van BNPL en 23 procent aarzelt om van deze optie gebruik te maken, omdat ze liever gelijk eigenaar worden van hun aankoop.

Risico's

“Een grote groep consumenten maakt graag gebruik van deze betaaloptie, maar het brengt ook risico’s met zich mee wanneer je als consument gevoeliger bent voor ondoordachte financiële uitgaven. Vanuit het perspectief van de retailers is BNPL een waardevolle aanvulling op het bestaande aanbod van betaaldiensten. Klanten krijgen meer mogelijkheden om hun aankoop te betalen. Tegelijkertijd zorgt dit voor een verdere versplintering in de verschillende betaaloplossingen waar retailers rekening mee moeten houden. Door één platform te gebruiken dat al je kassa- en betaalbehoeften onder één dak brengt, kun je als retailer je volledige cashflow centraliseren.”, zegt Ewout van Rossum, Retail Manager voor de Benelux bij Lightspeed.

Payments voor Retail

Om het betaalproces van retailers te vereenvoudigen en betaalmethodes te consolideren, kondigt Lightspeed vandaag de lancering van Lightspeed Payments voor Retail in Nederland en België aan. Lightspeed Payments is een gebruiksvriendelijke en geïntegreerde betaaloplossing die het verwerken van betalingen en verkopen samenbrengt op een centrale plek. Terwijl BNPL-opties al langer beschikbaar waren voor webshops die gebruikmaken van Lightspeed, is Lightspeed Payments vanaf vandaag ook beschikbaar. “Betalingsverwerking is altijd al een prijzig en gefragmenteerd proces geweest voor ondernemers”, zegt Liam Crooks, Lightspeeds Managing Director in Europa. “Het runnen van een winkel brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee, en detailhandelaren hebben steeds meer behoefte aan een manier om hun digitale dienstverleners te consolideren.”


Bureaus

Media

Marketing