Omzetstijging Amac naar 233 miljoen
Apple-reseller Amac heeft de omzet over het gebroken boekjaar 2022-2023 met 5 procent zien stijgen tot 233 miljoen euro. De operationele winst (EBITDA) komt uit op 5 miljoen euro. Na aftrek van belastingen noteert Amac een winst van 2,3 miljoen euro in de boeken.
Met name de iPhone is afgelopen boekjaar een verkoopsucces geweest voor Amac. De omzet van die productgroep steeg met 27 procent. Ook de Apple Watch deed het goed met een omzetstijging van 7 procent. De verkoop van Macs en iPads genereerde minder omzet dan het boekjaar ervoor, met dalingen van 7 en 11 procent. In de fysieke winkels gaven Amac-klanten 17 miljoen euro meer uit dan vorig jaar. In de webwinkel bestelden consumenten voor 8 miljoen euro minder. De totale retailomzet is daarmee gestegen met 9 miljoen euro.
Apple Premium Partner
Amac opende in december een vestiging in Breda volgens het nieuwste winkelconcept van Apple: Apple Premium Partner (APP). Dat concept mag van Apple alleen worden gevoerd door de meest gekwalificeerde resellers in de beste winkels. CEO Ed Bindels: “De Bredase vestiging, de eerste van zijn soort in Nederland en de vierde in Europa, zorgt voor nog betere klantervaring en een fors hogere omzet.” Afgelopen juni opende ook de nieuwe winkel in Den Bosch als APP. Meer vestigingen van Amac zullen in de komende jaren worden omgebouwd naar dit concept. De omzet die bedrijfsonderdeel Amac Pro uit de zakelijke markt en het onderwijs haalt, is over het afgelopen jaar met 9 procent gestegen.