Havas Lemz introduceert de Phishkraam: 'Laat je niet interneppen'

Havas Lemz introduceert de Phishkraam: 'Laat je niet interneppen'

17-12-2025 (11:21) - Campagnes

Havas Lemz introduceert in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid de Phishkraam, waar iedereen kan ervaren hoe online criminelen te werk gaan en waar je op moet letten. Het begon met een fysieke viskraam op de Rotterdamse markt en vanaf vandaag kan je via de actiewebsite zelf een nepbericht versturen. 

Op de Binnenrotte markt in Rotterdam stond een echte viskraam als onderdeel van de preventiecampagne 'Laat je niet interneppen'. Marktbezoekers kunnen niet kiezen uit soorten vis, maar uit een 'psishmenu' van nepberichten die ze zelf naar bekenden sturen. Als de ontvanger toehapt en op de link klinkt, komt diegene terecht op  veiliginternetten.nl. Na de boodschap 'Je bent door iemand beetgenomen' krijgen ze tips over hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen. 

Hier ziet een luchtje aan

In samenwerking met Fabrique is de actiewebsite www.phishkraam.nl ontwikkeld, waar mensen kunnen kiezen uit 16 nepberichten om te verschillen. Wie erin trap krijgt uitleg en een handelingsperspectief. 

"Dit probleem blijft groeien en criminelen worden steeds slimmer. Het is nodig dat we nóg alerter worden. Met de Phishkraam verpakken we een bekende boodschap op een leuke, luchtige manier. Zo denk je de volgende keer eerder: hier zit een luchtje aan!", vertellen Merien Kunst & Rein van der Ven, Creative directors Havas Lemz.

Phishproof tijdens de feestdagen

Tv-presentator Kees Tol opende de kraam. Als Volendamse ‘phishboer’ stuurt hij vrolijke nepberichtjes naar een bekende om te kijken hoe er wordt gereageerd. "Ik heb zelf meerdere keren zo’n ‘Hoi Pap, telefoon stuk’-bericht gekregen, compleet met betaallink", vertelt Kees Tol. "Bij mij is het meteen duidelijk dat het nep is want ik heb geen kinderen, maar ik kan me goed voorstellen dat je als ouders wél toehapt bij zo' n urgent bericht. Daarom werk ik graag mee aan deze actie."

Elk jaar ontvangen twee op de drie Nederlandwrs een nep-sms'je, misleidend appje of valse e-mail. Volgens het CBS werden vorig jaar 170.000 mensen slachtoffer van deze tactiek. In de drukke periode rond de feestdagen hebben mensen niet altijd de volle aandacht erbij en zijn ze extra gevoelig voor dit soort misleiding. Het doel van de preventiecampagne 'Laat je niet interneppen' is om mensen te helpen om online misleiding te herkennen en te voorkomen, zodat hopelijk mensen weerbaarder worden tegen phishing.

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Chianna Beumer, Olivier Vermaas (Ministerie van Justitie en Veiligheid)
Creatie: Rein van der Ven, Merien Kunst, Kahraman Çinar, Michiel Cox, Bart Tetteroo, Jorrien Kremer, Jordi van Harlingen (Havas Lemz)
DTP: Stacey Graas
Website: Fabrique
PR & productie: exPRtease