Ster heeft last van lagere reclame-inkomsten
31-08-2009 (00:00) - Economisch
Volgens SPOT, het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame, is de markt voor tv-reclame in het tweede kwartaal van 2009 met 11,7 procent gedaald. Dat zou betekenen dat met tv-reclame momenteel per kwartaal een bedrag is gemoeid van circa 189 miljoen euro.
De publieke omroep is doorlopend marktleider als het gaat om kijkcijfers, maar dat betekent niet dat Ster de hoogste reclame-opbrengsten genereert. Uit de kwartaalrapportage die RTL Nederland deze week publiceerde blijkt dat RTL 39,9 procent van de markt in handen heeft. SBS Broadcasting haalt 31,5 procent uit de markt en Ster 23,3 procent.
Het aandeel van Ster is 3,5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het ontbreken van evenementen als de Olympische Spelen en het WK Voetbal in 2009 speelt hierin zeker een rol. Op basis van de nu bekende gegevens is het waarschijnlijk dat Ster dit jaar een nettoresultaat zal boeken van omstreeks 175 miljoen euro, een verlies van circa 51 miljoen ten opzichte van 2008.
Lees verder bij Broadcast Magazine