Wholy Greens haalt 1,2 miljoen groeikapitaal op

01-06-2023 (11:42) - Economisch

De Nederlandse startup Wholy Greens, die binnen de voedselindustrie innoveert met haar veggie-pasta's, kan verder groeien dankzij een nieuwe kapitaalinjectie van 1,2 miljoen euro. Het bedrag werd bij elkaar gebracht via crowdfunding en investeringen van Rabobank Foundation en Capital Blue Partners.

Met het geld wil Wholy Greens de focus leggen op bredere marketingactiviteiten, om zo de merkbekendheid in Nederland en België uit te bouwen. Bovendien worden de investeringen gebruikt om de supply chain verder te verduurzamen.

Grote ambities voor een gezond voedselsysteem

Voedselverspilling tegengaan, sociale impact maken en gezonde voeding toegankelijk maken voor iedereen. Dat is de missie van Wholy Greens dat in 2021 werd opgericht en voedzame veggie-pasta produceert van overgebleven groenten. Het bedrijf verkoopt inmiddels vier soorten groentepasta's vervaardigd uit spelt en 50% groente. De pasta is verkrijgbaar in de smaken rode biet, wortel, pompoen en spinazie. Er worden groenten gebruikt die niet verkoopbaar zijn en anders worden weggegooid. Sinds de oprichting heeft Wholy Greens met haar pasta’s al meer dan 300 ton voedsel gered. Het is de ambitie om dit naar een half miljoen te brengen voor het einde van het jaar. Daarnaast worden er contracten gesloten met lokale boeren om zoveel mogelijk van dit restvoedsel en andere grondstoffen uit Nederland te laten komen. De verschillende pasta’s zijn momenteel verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo en de Bijenkorf. Ook bezorgdiensten Crisp, Getir hebben de pasta’s in hun assortiment.

“Jaarlijks wordt er zo'n 1500 miljoen kilo van de Nederlandse groenteproductie ongeschikt bevonden voor menselijke consumptie. Tegelijkertijd is gezond eten voor veel mensen in de wereld ontoegankelijk. Door klimaatverandering komt de toegang tot vers voedsel alleen maar verder onder druk te staan. Wij willen daar iets aan doen”, aldus Pieter van de Manden, mede-oprichter van Wholy Greens.

"Naast het verder positioneren van ons merk zijn we ook bezig met het ontwikkelen van een decentraal productieplatform. Daarmee kunnen we de reststromen voedsel van boeren in kaart brengen en er zelf nieuwe producten van maken”, zegt Walter Zantinga, mede-oprichter van Wholy Greens.

Investeren in een duurzame samenleving

Dyon Veenboer, adviseur MKB bij Rabobank: "Rabobank helpt Wholy Greens al vanaf het begin om duurzaam te groeien. Hun ambitie om gezonde voeding toegankelijk te maken voor iedereen was direct duidelijk. Met hun groentepasta’s hebben zij deze droom gerealiseerd, samen met werknemers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Op deze manier maakt Wholy Greens op diverse fronten een positieve impact op de Nederlandse samenleving.”

Manon Cassee, general manager van Capital Blue Partners: “Het is onze ambitie om betekenisvol te investeren, waarbij wij goed willen doen voor de wereld waarin wij leven. Wholy Greens heeft als doel om mensen gezonder te laten eten, voedselverspilling tegen te gaan door groenten te redden en boeren vervolgens een eerlijke
prijs voor hun producten te betalen. Van een dergelijke investeringskans krijgen wij energie. Daarom dragen wij graag met vermogen én expertise op het gebied van foodservice en het internationaal schalen van bedrijven bij aan een strategie als die van Wholy Greens. Wat ons betreft een sterke basis voor een mooie samenwerking!”.
 


Bureaus

Media

Marketing