Gen z’ers en millennials zijn liever thuis dan in het café: alcoholvrij de nieuwe norm

Gen z’ers en millennials zijn liever thuis dan in het café: alcoholvrij de nieuwe norm

12-12-2024 (16:10) - Lifestyle

Niet alleen dertigers, maar ook jongere generaties kiezen steeds vaker bewust voor alcoholvrije alternatieven tijdens sociale momenten, zoals de feestdagen. Uit onderzoek van fritz-kola* blijkt dat een avond thuis, vaak de voorkeur krijgt boven een café- of clubbezoek. 

Thuis speelt alcohol een minder prominente rol, wat wijst op een verschuiving: genieten draait steeds minder om alcohol. Wat vinden Nederlanders dan wél belangrijk? Dat het lekker smaakt (95%) en - Nederlanders blijven Nederlanders - ook de betaalbaarheid is een belangrijke factor bij het kiezen van een drankje (38,8%).

Geen kater, geen concessies

Bijna de helft van de Nederlanders (48,5%) geeft aan zichzelf even goed te vermaken tijdens sociale gelegenheden zonder alcohol te drinken. Dat je alcohol nodig zou hebben om het gezellig te hebben, is dus achterhaald. Het merendeel van de Nederlanders kiest dan ook regelmatig (27,6%) of soms (32,3%) voor een alcoholvrij alternatief.Deze keuze wordt vaak gemaaky om praktische redenen, zo worden het zijn van de BOB of de volgende dag beter kunnen functioneren veruit het meest genoemd, in tegenstelling tot sociale druk om niet te drinken of het hebben van een voorkeur voor alternatieven met cafeïne.De populariteit van alcoholvrije consumpties heeft ook te maken met hoe we onze vrije tijd het liefst besteden. Bijna de helft van de Nederlanders (48,3%) verkiest thuis socializen met vrienden en familie boven het uitgaansleven (21,5%). Van de thuisblijvers geeft 54,1% aan zich even goed te vermaken zonder alcohol.

70% heeft een energieboost nodig

Hoewel de populariteit van alcohol lijkt af te nemen, blijft de behoefte aan een energieboost tijdens sociale gelegenheden bestaan - vooral onder de groep die wél uitgaat. 1 op de 4 geeft aan vaak een cafeïnehoudende drank te consumeren tijdens deze activiteit. Niet alleen feestgangers hebben behoefte aan wat extra energie tijdens de avonduren: 70% van de respondenten geeft aan soms tot altijd een energieboost nodig te hebben. Koffie blijft de populairste energieboost (40,8%), maar naast energy drinks (20,9%) zijn ook frisdranken met cafeïne, zoals fritz-kola, populair (13,7%). Één flesje fritz-kola bevat ongeveer evenveel cafeïne als een kop koffie, en is daarmee het perfecte verfrissende alternatief voor tijdens de avonduren.

De nieuwe norm

“Bij fritz-kola zien we een duidelijke trend: bewust drinken wordt steeds meer de norm, maar er valt nog veel te winnen in hoe alcoholvrije alternatieven gepresenteerd worden. Het gaat er niet om wat je vermijdt, maar om wat je bewust kiest”, zegt Florian Weins, Managing Director van fritz-kola. "Bij fritz-kola willen we de keuze zijn voor mensen bij wie smaak en ervaring voorop staat. Te vaak worden alcoholvrije opties nog als ‘alternatief’ neergezet, maar het is onze missie om die perceptie te herdefiniëren. Ons doel is om een cultuur te ondersteunen waarin bewust drinken vanzelfsprekend is en waarin smaak altijd centraal staat."  

*Uitgevoerd via Factsnapp in november 2024, onder 500 respondenten in Nederland van 16-39 jaar.