
Greenpeace en Dawn leggen noodzaak en veelzijdigheid klimaatacties bloot
Greenpeace zet zich al meer dan 50 jaar in voor een leefbare planeet. Om meer mensen bij deze missie te betrekken lanceert de milieuorganisatie, in samenwerking met Dawn een nieuwe merkstrategie en breed zichtbare campagne.
De beeldvorming rond klimaatactivisme wordt grotendeels bepaald door de perceptie van protest. We kennen de beelden van protestborden, massa's mensen op de klimaatmars. Wat we minder vaak zien is dat het werk van Greenpeace veelzijdiger en grondiger is dan alleen protest. Elke actie gaat gepaard met diepgravend onderzoek, juridische procedures, lobbywerk en internationale onderhandelingen.
Marieke Vellekoop, Directeur Greenpeace Nederland: "Midden in de klimaatcrisis en de huidige geopolitieke situatie, is ons werk en activisme harder nodig dan ooit. Klimaatdoelen worden niet gehaald, de biodiversiteit holt achteruit en de politiek staat erbij en kijkt ernaar. Terwijl zij erin verzuimen grote vervuilers ter verantwoording te roepen, zijn wij overal. Van boorplatform tot boardroom, van IJmuiden tot de Amazone. Niet voor applaus, niet voor de likes, maar omdat het nodig is."
Echte archiefbeelden
Om deze strategie tot leven te brengen ontwikkelden Greenpeace Nederland en Dawn een nieuwe merkcampagne, gebaseerd op het centrale idee: Doen wat nodig is. De campagne laat zien dat het werk van Greenpeace disruptief, complex en veelzijdig is. Camille Boumans regisseerde de film, die bestaat uit echte archiefbeelden.
"Het activisme van Greenpeace is meer dan de acties uit de media. Het is ook jarenlang werken aan één rechtszaak. Dat ziet er misschien minder spannend uit dan iemand die zich voor een walvisjager werpt, maar ze zijn beide net zo belangrijk", aldus Brenda Waegemaekers, Creative Director Dawn.