DekaMarkt en Rewire maken met AI promotieproces slimmer en efficiënter

DekaMarkt en Rewire maken met AI promotieproces slimmer en efficiënter

08-10-2025 (16:46) - Marketing

DekaMarkt maakt met een nieuw AI-platform van Rewire zijn promotieprocessen slimmer en efficiënter. Met het AIRPro-platform (AI for Retail Promotion Optimization) worden aanbiedingen beter afgestemd op klantgedrag en -behoefte, waardoor zowel lege schappen als verspilling worden voorkomen. Het resultaat: een stijging van ruim 30% in marge op promotieproducten en 10% minder klanten die misgrijpen.

Het platform speelt in op de complexe dynamiek van de FMCG-sector, waar factoren als prijsdruk, beperkte houdbaarheid en veranderende klantvoorkeuren dagelijks impact hebben op commerciële beslissingen. AIRPro ondersteunt supermarktorganisaties in de volledige promotieketen; van planning van promoties maanden vooraf tot verdeling naar de filialen tijdens de promotie en structurele evaluatie na afloop van de promotie.

"Voor onze klanten betekent AIRPro dat ze vaker profiteren van écht relevante aanbiedingen, precies op het juiste moment", vertelt Bart Oprel, algemeen directeur van DekaMarkt. "Dankzij onze samenwerking met Rewire hebben we onze promotieaanpak flink geoptimaliseerd. We stoppen nu geen tijd en geld meer in acties die weinig opleveren, maar focussen op wat wel werkt. Op deze manier combineren we technologische vooruitgang met wat onze klanten het meest waarderen: Smakelijk eten - gemakkelijk, voordelig en betrouwbaar."

Duurzame adoptie

Door de effectiviteit van eerdere promoties te analyseren, kunnen toekomstige acties slim worden geoptimaliseerd. Dit gebeurt met behulp van AI-algoritmes die leren van nieuwe resultaten en gebruikersfeedback. Dankzij de directe koppeling met de interne systemen worden aanpassingen automatisch en real-time doorgevoerd.

Rewire begeleidde het traject van concept tot implementatie, inclusief de training van medewerkers om duurzame adoptie te garanderen. Dorthe van Waarden, partner bij Rewire en hoofd van de retaildivisie: "DekaMarkt is een organisatie die durft te investeren in innovatie, maar altijd met focus op concrete resultaten en uitvoerbaarheid. Precies daar ligt de kracht van onze gezamenlijke aanpak: technologie inzetten waar het écht telt: als middel voor impact en blijvende waarde."


Bureaus

Media

Economisch